چکیده
در این مطالعه مفاهیمی پایهای وجود دارند که پیشزمینه مسائل مرتبط با محیط مصنوع و تجربه زیباییشناختی را شکل میدهند، تجربه ای که انسان ها از دیدگاه پدیدارشناسی و اجتماعی-فرهنگی بدست میآورند. زیبایی شناسی علمیست که به شناسایی و درک فاکتورهای میپردازد که در ادراک شی یا فرآیندی که زیبا انگاشته میشود یا تجربه لذتبخش میسازد، نقش دارند. زیباییشناسی به درک توانایی انسان در ساختن و لذت مندی از آرایشی دلپذیر که به زیبایی ساخته شده نیز مرتبط است.
درک رابطه میان بشر، تجربه زیباییشناختی و محیط مصنوع در واقع ریشه در درک بُعد فرهنگی دارد. چگونگی تاثیرگذاری انسانها و فرهنگشان روی ادراک و تجربه زیباییشناختی مرتبط با محیط مصنوع و چگونگی تاثیرگذاری محیط مصنوع روی ادراک و تجربه زیباییشناختی بشر در یک بافت فرهنگی خاص رویکردهای اصلی بنیادی تمام فرضیاتی اند که نویسنده افشا میکند.
رابطه بین این سه بُعد با نمونههایی از «باگاس گودانگ ماندلینگ»، مانند محیط مصنوع و تجربه زیباییشناختیای که مردم از دید او در محیطشان با آن مواجه میشوند، شرح داده میشود. مهمترین بُعد در این توضیح فرهنگ است که روی تجربه زیباییشناختی بشر تأثیر میگذارد. به عنوان زیرمجموعه رفتار در روانشناسی، محیط را باید بُعد مهمی در طرحریزی یک محیط معماری تلقی کرد و از این پس نباید آن را فقط اشکال فیزیکی دانست.
ادراک محیطی و محیط مصنوع
بعضی از کارکردهای محیط معماری که بارکر (۱۹۶۸) به آنها اشاره کرده حفظ و استمرار شرایط فیزیکی مورد نیاز برای تداوم رفتار، فراهمسازی شرایط رفتاری لازم، و پشتیبانی از شرایط فیزیکی با بهرهگیری از نمادهاست. این توضیح را میتوان یک واقعیت تعبیر کرد که محیط معماری باید بتواند درکی از تواناییاش در پشتیبانی از برخی رفتارها ارائه کند (که بشر به عنوان استفادهکننده به آن نیاز دارد). بنابراین، استفادهکنندگان نه تنها باید محیط را درک کنند، بلکه باید نحوه بهرهگیری از محیط را نیز بدانند. ادراک محیطی فرآیندی برای درک محیط فیزیکی از طریق ورودی حسی دریافتشده از محرکهاست که بهتازگی به وقوع پیوسته یا بوجود آمدهاند. محرکهای مختلف محیط که پراکندهاند با پردازش ادراک سازماندهی میشوند تا به توصیفی کامل و نظاممند از محیط تبدیل شوند.
Abstract
This study contains basic concepts which form the background of issues related to the built environment and aesthetic experience that are experienced by humans in the phenomenological and socio-cultural point of view. Aesthetics is related to the identification and comprehension of factors giving contributions to perception of an object or a process considered beautiful or giving pleasant experience. Aesthetics is also related to the comprehension of human’s ability to create or enjoy the arrangement which is pleasant and created aesthetically.
The comprehension of the relation among humans, aesthetic experience, and the built environment is actually rooted in the comprehension of cultural aspect. How humans and their culture influence perception and aesthetic experience towards the built environment and how the built environment influences perception and human’s aesthetic experience in certain cultural context are the main approaches serving as the basis for all premises revealed by the writer.
Interrelation among the three aspects is described by using examples from Bagas Godang Mandailing as a built environment and aesthetic experience that is experienced by Mandailing’s people in their environment. The most important aspect in this expalanation is the culture that influences human’s aesthetic experience. As a part of a sub system of behaviour in psychology, environment must be viewed as an important aspect in planning an architectural environment and environment is no longer regarded as physical shapes only.
Environmental Perception and The Built Environment
Some functions of architectural environment proposed by Barker (1968) are to keep and maintain physical conditions needed to continue behaviour, to provide needed behaviour settings and to support physical conditions by using symbols. That statement can be interpreted as a reality that actually architectural environment must be able to give perception of its ability to support certain behaviour (that is needed by humans as users). Therefore, users not only realize but but also know how to use the environment. Environmental perception is a process to comprehend physical environment through a sense input from stimuli that have just happened or existed. Various physical environment stimuli that spread are organized by processing perception to become a complete and arranged environmental description.
چکیده
ادراک محیطی و محیط مصنوع
ارزشهای زیباییشناختی و رابطهشان با محیط مصنوع
نتيجه گيری
Abstract
Environmental Perception and The Built Environment
Aesthetic Values and Its Relation to The Built Environment
Conclusion