چکیده
آیا احساسات بازدیدکنندگان بر میزان رضایت آنها تأثیرگذار است؟ آیا نوع چیدمان نمایش داده شده، میتواند به تحریک احساسات بینندگان آن کمک کند؟ با ارائه فرضیه جدید و بازبینی در فرضیههای قبلی، این کار ما بر نوع چیدمان نمایشگاه و متغیرهایی که غالباً به حساب نیامده بود و نیز امکان برقراری اثر متقابل بین نوع چینش و اثرگذاری بر بازدیدکنندگان آن متمرکز میشود. بهطور ویژه این مقاله براین واقعیت تأکید دارد که یک نمایشگاه جذاب و دارای تعامل میتواند بر روحیات و احساسات بازدیدکنندگان از آن تأثیر بگذارد و بر نوع رفتار و واکنش و سطح مطلوبیت و رضایتمندی آنها نیز اثرگذاری مطلوبی به همراه آورد. بههمین دلیل برای موزهها و مراکز نمایشگاهی شناخت قابلیتهای بالقوه هر چیدمانی لازم است تا بهشکلی آگاهانه پیامدهای احساسی و رفتاری آن را مدیریت کنند و بدینشکل نتایج اقتصادی و نهادی حاصل از آن را بهبود بخشند. این تحقیق تجربی در گالریهای انگلیس و از موزه هنری ویکتوریا و آلبرت واقع در لندن انجام شده است. در این تحقیق کار ما شامل مقایسه یک نمایشگاه با روشهای ابتکاری، تعاملی و یک نمایشگاه به شکل سنتی است که نتایج نظری را تأیید میکند و همچنین ایدههای واضح و بدیعی را ارائه میدهد.
1- مقدمه
در اقتصادی که امروزه ما آن را به عنوان "اقتصاد تجربی" میشناسیم، مطالعات بازاریابی تلاش زیادی را برای تجزیهوتحلیل واکنشهای مختلف ناشی از تجربیات گوناگون انجام داده است. با توجه به مفید و کاربردی بودن آن، بیشتر تحقیقات بر روی تجربیات مصرفکنندگان در حوزههای تجاری متمرکز شده است.
در اینجا اما علاقه ما به انجام این مطالعه، به جای خود موضوع موزهها، به تجربه بازدیدکنندگان و واکنشهای آنان از این بازدیدها برمیگردد. با تأمل در واکنشهایی که بازدید از یک نمایشگاه میتواند در بازدیدکنندگان آن ایجاد کند، کلمات یادگیری، قدردانی به شکل زیباییشناختی، علاقه، بیحوصلگی و کمال فکری به ذهن خطور می کنند. درحالحاضر از این چند نمونه تصادفی مورد آزمایش متوجه میشویم که واکنشهای ناشی از بازدید از موزه را میتوان به دودسته گسترده تقسیم کرد: واکنشهای شناختی و احساسی.
این تقسیمبندی مشابه (نه به صورت تصادفی) را درنتایج کلیه تحقیقات انجامشده طی بیستسال گذشته و با هدف تعیین دقیق عواملی که بر میزان رضایت مراجعهکنندگان مؤثر است، انجام میدهیم. همانطور که میدانیم عوامل تعیینکننده رضایت فردی را میتوان دقیقاً به همان ترتیب با هم تحتعنوان متغیرهای شناختی یا احساسی گروهبندی کرد. نتیجه ایناستکه بازدید از موزه دقیقاً مانند هر تجربه دیگری، واکنشهای شناختی و احساسی ایجاد میکند که بر میزان رضایتمندی بازدیدکننده در سطوح مختلفی تأثیر میگذارد.
5- نتیجهگیری
این مطالعه تأثیر مثبتی را که نوع چیدمان نمایشگاه تعاملی بر احساسات بازدیدکنندگان و میزان رضایت آنها دارد، عرضه میدارد.
با بازبینی نکات اصلی این تحقیق، مشاهده کردیم که بازدیدکنندگان نمایشگاههای هنری بریتانیا از زاویهدید عاطفی بهشدت تحتتأثیر قرار میگیرند تا بازدیدکنندگان نمایشگاههای هنری که به عنوان مقایسه مورد استفاده قرار گرفتهاند. دلیل این تفاوت در بیشتر موارد در چیدمان نمایشگاههای هنری نهفته است.
امید داریم که تحقیقات ما به جلبتوجه بیشتر به این واقعیت بیانجامدکه با طراحی محیط نمایشگاهی که با علایق بازدیدکنندگان مطابقت داشته باشد، موزههای هنری بتوانند احساسات آنها را برانگیزانند. از این احساسات بروز دادهشده، رفتارهای ناشی از بازدیدِ موزه استنتاج میشود. همانطور که قبلاً بحث کردیم، میزان رضایتمندی و مطلوبیت نیز تحتتأثیر قرار میگیرد. این نتایج ظاهراً ماهیت شخصی دارند ولی درعوض میتوانند از نظر دستیابی به اهداف فرهنگی و اقتصادی آن، تأثیر زیادی برای موزهها داشته باشند.
بنابراین برای برانگیختن احساسات و ایجاد ارتباط با مخاطبین تعدادی از ویژگیهای متنوع در چیدمان نمایشگاهها ضروری است: (1) باید جذاب و تعاملی باشد و افراد را به مشارکت فعال ترغیب کند. (2) باید مقدار زیادی از اطلاعات را از طریق کانالهای مختلف متناسب با سبکهای مختلف یادگیری ارائه دهد. (3) باید نیاز به آرامش در برخی از بازدیدکنندگان و تفریح در برخی دیگر را برآورده کند. (4) با تکیه بر نور بهاندازه ارتباط تصویری در نمایشگاه باید فضای فراگیری ایجاد شود که مزاحم کسانی نباشد که بهسادگی میخواهند روی کارهای هنری تمرکز کنند، اما اینامر باعث افزایش تجربه موزه برای بقیه میشود. هدفنهایی باید حصول به جذابیت هنر برای کسانی باشد که دانش پایهای از هنر ندارند و درعینحال غنیسازی فرآیند یادگیری برای کسانیکه تجربه خاصی دارند، بدون اینکه محیط را مبتذل یا مبتدیانه سازند.
Abstract
Do emotions impact the degree of visitors’ satisfaction? Can exhibit arrangement contribute to arousing these emotions? Re-postulating previous theories and proposing new ones, this work focuses on exhibit arrangement, an oftentimes neglected variable, and the possibility of interaction between arrangement and visitors. In particular, this paper underscores the fact that an engaging, interactive exhibit arrangement can impact the emotions of visitors, and in doing so, influence their behaviors and degree of satisfaction. This is why it is essential for museums and exhibition centers to understand the potential of every arrangement, in order to consciously manage the consequences in emotional and behavioral terms, thus improving economic and institutional results. This empirical study was conducted in the British Galleries of the Victoria & Albert Museum in London. Our work involves a comparison of an innovative, interactive exhibit arrangement and a traditional one, and confirms theoretical results as well as providing insightful ideas.
1. Introduction
In an economy which today is defined “experience economy”, marketing studies have expended a great deal of effort in analyzing the variety of reactions that can arise from experiences. Given its usefulness and applicability, most research has concentrated on the consumer experience in commercial spheres.
Our interest in conducting this study, instead, is the museum context, the visitors’ experience and reactions that can result from it. In reflecting on reactions that a visit to an exhibition area can elicit, the words learning, aesthetic appreciation, interest, boredom, intellectual fulfilment all come to mind. Already from these few random examples, we realize that reactions triggered by a museum visit can be divided into two broad categories: cognitive and emotive.
We find this same division (not by chance) in the results of all research conducted over the past twenty years for the purpose of pinpointing factors that impact level of satisfaction. As we know, determinants of individual satisfaction can be grouped together in exactly the same way: as cognitive or emotive variables. It follows that a museum visit, just like any other experience, generates cognitive and emotive reactions that impact the level of satisfaction of the visitor to differing degrees.
5. Conclusions
The study brings to light the positive influence that an interactive exhibit arrangement has on the emotions of visitors and on their level of satisfaction.
Recapping the main points of the study, we have seen that British Galleries visitors are more strongly influenced from an emotional standpoint than visitors to galleries that were used as a comparison. The reason for this difference lies for the most part in the exhibition arrangement of the galleries.
Through our research, our hope is to draw attention to the fact that by designing an exhibit that meets with the interests of visitors, the museum can arouse their emotions. From these emotions come behaviors adopted with respect to the visit and to the museum. The degree of satisfaction is influenced as well, as we have already discussed. These results, seemingly of a personal nature, can instead have an enormous impact for a museum in terms of reaching its cultural and economic goals.
چکیده
1- مقدمه
2- چیدمان نمایشگاه
3- طرح پژوهشی
4- نتایج
5- نتیجهگیری
منابع
Abstract
1. Introduction
2. Exhibit Arrangement
3. Research Design
4. Results
5. Conclusions
References