چکیده
با توجه به اهمیت روز افزون فن آوری، پژوهش درباره ی کسب وکارهای چندملیتی (MNEهای) فن آوری نیز رو به افزایش است، اما درباره ی فن آوری در بافت تجاری بین المللی، به ویژه پیرامون زمان بندی ورود به بازار، پیشینه ی ناچیزی وجود دارد. از همین رو، این پژوهش بر پایه ی نظریه ی بازی ها این موضوع را بررسی می کند که چگونه جنبه های گوناگون کشورهای میزبان و منابع بازیکنان بر تصمیم درباره ی زمان بندی ورود به کشورهای خارجی تأثیر می گذارد. داده ها شامل 979 شرکت تایوانی فن آوری-بنیانِ فعال در صنایع خدماتی و تولیدی است که عمدتاً از مجله ی اقتصاد تایوان و پایگاه داده های بانک جهانی گردآوری شدند. یافته های تجربی نشان می دهند که منابع و تجربیات شرکت، نااطمینانی کشور میزبان، و بازده ی سرمایه گذاری همگی بر زمان بندی ورود به کشورهای خارجی تأثیر می گذارند. این پژوهش از این نظر که چه عواملی در هنگام برگزیدن زمان سرمایه گذاری در کشورهای خارجی، به ویژه برای MNEهای فن آوری از بازارهای نوظهور مورد توجه قرار می گیرند، دانش کنونی درباره ی شرکت های خدماتی و تولیدی فن آوری-بنیان را گسترش می بخشد.
مقدمه
در عصر کنونیِ جهانی سازی، راهبردها و تصمیم ها برای کمک به شرکت ها به منظور وارد شدن به بازارهای بین المللی مهم و حیاتی هستند. در حوزه ی اقتصاد، نظریه ی بازی ها—که به عنوان علم راهبرد قلمداد می شود—منظر مهمی برای تصمیم برهمکنش رقابتی در یک محیط راهبردی فراهم می کند. یک بازی می بایستی نظام مند باشد، و هر بازی دارای قوانین و قواعد خاصی است. هر حرکتی که یک بازیکن انجام می دهد یک مساله ی کلیدی در نظریه ی بازی ها است، و بازیکنان بر پایه ی نظریه ی تصمیم به یک تصمیم دست می یابند. نظریه ی تصمیم ممکن است به بازیکنان کمک کند تا در شرایط نااطمینانی دست به انتخاب درست بزنند، و مجموعه ای از حرکات و اقدامات ظاهراً در بطن نظریه ی بازی ها جای دارد. به واقع، این موضوع را می توان برای هر نوع از بازیکنان به کار برد—نه فقط برای افراد، بلکه برای شرکت ها.
نظریه ی بازی ها بخشی از نظریه ی تصمیم را مبنا قرار می دهد، اما از تبیین سنتی فراتر می رود. در نظریه ی تصمیم، هیچ حرکت یا بازیکنی وجود ندارد، اما در نظریه ی بازی ها، بازیکنان و اقدامات گوناگون عوامل اصلی هستند، و بازده و اطلاعات به عنوان جنبه های جدایی ناپذیر وجود دارند. در نظریه ی بازی ها، بازیکنان مجموعه ای از حرکات و اقدامات را که راهبرد نامیده می شود، صورت بندی می کنند. یک بازیکن در نظریه ی بازی ها ممکن است دارای راهبردها و اقدامات جایگزینی بسته به اطلاعات دریافت شده توسط دیگر بازیکنان در زمان های متفاوت باشد. بازیکنان بر پایه ی این اطلاعات دریافتی، برنامه و نقشه ی عمل را از میان مجموعه های هم ارزی برمی گزینند. صرف نظر از هویت ها و مشخصات بازیکنان، بازده حاصل از برگزیدن یک راهبرد خاص در مقابل رقیبی که یک راه حل جایگزین را برمی-گزیند، یکسان است (ساموئلسون، 2002). انتظار می رود که بروندادها در این بازی «تناسب» را نشان دهند، که توضیح می دهد که یک فرایند انتخاب طبیعی به سود آن دسته از بازیکنانی خواهد بود که قادر به کسب بازده های بالاتری هستند. اطلاعات دریافتی، که یک بازده قویاً به آن وابسته است، در سطوح و زمان های متفاوتی رخ می دهد. راهبردها و اقدامات انجام شده توسط یک بازیکن همچنین به طور متفاوتی در سطوح گوناگونی از اطلاعات دریافتی انجام می شوند.
محدودیت ها و پیامدهای پژوهش
این مطالعه از نمونه ی کسب وکارهای چندملیتی ( MNEهای) فن آوری مربوط به بازار نوظهور تایوان استفاده می کند. به منظور تعمیم دادن یافته ها و به دست آوردن کاربردهای عملی بیش تر، مطالعات آینده ممکن است اندازه نمونه ی بزرگ تری را مورد توجه قرار دهند و نمونه ای از کشورهای فرامرزی را برای آزمودن روابط میان این پنج جنبه از بازی نظریه ها و تصمیم های زمان بندی ورود را بررسی کنند. از دیگر شاخص های ریسک کشور همچون نرخ بیکاری، مجموع بدهی عمومی دولت به ازای تولید ناخالص داخلی، و غیره نیز می توان برای آزمودن این مدل استفاده کرد.
راهبرد انتخاب زمان بندی ورود برای تحلیل عملکرد یک شرکت در بسیاری از پژوهش های پیشین مورد استفاده قرار گرفته است (برای نمونه، لو و کلتسوا، 2018). با وجود این، این مقاله تأثیرات پنج جنبه از نظریه ی بازی ها بر تصمیم زمان بندی ورود را بررسی می کند. پژوهش های آینده می توانند با متمرکز شدن بر عملکرد یک شرکت در رابطه با راهبرد زمان بندی ورود آن، این حوزه را گسترش دهند. همچنین بررسی میزان تفاوت عملکرد میان شرکت-های تولیدی و خدماتی به ازای اتخاذ راهبردهای متفاوت برای زمان بندی ورود، سودمند خواهد بود.
Abstract
Given the context that technology is becoming ever more important, research about technology multinational enterprises (MNEs) is also increasing, but from technology in the international business context, especially concerning entry timing, there is scant literature. Therefore, from the perspective of game theory this research examines how different aspects of host countries and players’ resources affect the decision on entry timing into foreign countries. The data comprise 979 technology-based Taiwanese firms operating in service and manufacturing industries, mainly collected from the Taiwan Economic Journal and World Bank databases. The empirical findings show that firm resources and experiences, host country uncertainties, and investment payoff all influence the entry timing into foreign countries. This research contributes to the current knowledge about technology-based service and manufacturing firms on what factors they consider when choosing the time to invest into foreign countries, especially for technology MNEs from emerging markets.
Introduction
In the current era of globalization, strategies and decisions are vital to help firms successfully penetrate international markets. In the economics field, game theory − considered as the science of strategy − offers an important lens for the decision of competitive interplay in a strategy setting. A game should be systematic, and every game has certain rules. Every single action an individual player takes is a key issue in game theory, and players come up with a specific decision under the help of decision theory. Decision theory may help players to make the right decision under uncertainty, and a set of actions seems to be at the heart of game theory. In fact, this can be applied to any kind of players - not just for individuals, but also for firms.
Game theory takes a part of decision theory, but goes beyond the classical explanation. In decision theory there are no actions or players, but in game theory, different players and actions are the main factors, and the payoff and information exist as indispensable aspects. In game theory the players formulate a set of actions that are further known as a strategy. A player in the game might have alternative strategies and actions depending on the information received by other players at different times. Based on the received information, players choose their plan of action from equivalent sets. Regardless of the identities or characteristics of the players, the payoff from choosing a particular strategy against an opponent choosing an alternative is the same (Samuelson, 2002). The outputs in the game are expected to represent “fitness”, which explain that a process of natural option provides favor upon those players able to earn higher payoffs. The received information, which a payoff heavily depends on, occurs at different levels and times. The strategies and actions played by an individual player also perform differently at various levels of received information.
Research limitations and implications
This study uses the sample of technology MNEs from the emerging market of Taiwan. In order to generalize the findings and obtain more practical applications, future studies might consider a broader sample size by examining a sample of cross-border countries to test the relationships among these five aspects of game theory and entry timing decisions. Other country risk indicators such as unemployment rate, total government public debt per GDP, etc. can also be used to test the model.
The strategy of choosing entry timing has been used for analyzing a firm’s performance in many previous studies (e.g., Lo & Kletsova, 2018). This paper, however, investigates the effects of five aspects of game theory on the entry timing decision. Future research can be extended by concentrating on a firm’s performance in relation to its strategy of entry timing. It would also be helpful to examine how different the performances are between manufacturing and service firms after taking dissimilar strategies of entry timing into account.
Hypothesis 1: Players’ resources influence a firm’s entry timing decision. Larger size firms tend to invest earlier in the foreign market.
Hypothesis 2: Player experience in a repeating game influences a firm’s entry timing decision. Firms with more experiences tend to invest earlier in the foreign market.
Hypothesis 2a: Firms with more operational experience tend to invest earlier in the foreign market.
Hypothesis 2b: Firms with more international experience tend to invest earlier in the foreign market.
Hypothesis 3: Uncertainty in the host country influences a firm’s entry timing decision.
Hypothesis 3a: Firms tend to invest later in a host country that has higher economic uncertainty.
Hypothesis 3b: Firms tend to invest later in a host country that has a higher level of government inefficiency
Hypothesis 4: The payoff structure influences the firm’s entry timing decision. Firms tend to invest earlier in a host country that offers a higher expected return on a project.
Hypothesis 5: The hostage effect influences the firm’s entry timing decision. Firms tend to invest later in a host country that has to invest a higher sunk cost on a project.
فرضیه ی 1: منابع بازیکنان بر تصمیم زمان بندی ورود یک شرکت تأثیر می گذارد. شرکت های بزرگ تر تمایل دارند که زودتر در بازار خارجی سرمایه گذاری کنند.
فرضیه 2: تجربه ی بازیکن در یک بازی تکراری بر تصمیم زمان بندی ورود به بازار یک شرکت تأثیر می گذارد. شرکت هایی با تجربیات بیش تر معمولاً در بازار خارجی زودتر سرمایه گذاری می کنند.
فرضیه ی 2 الف: شرکت هایی با تجربه ی عملیاتی بیش تر تمایل دارند که زودتر در بازار خارجی سرمایه-گذاری می کنند.
فرضیه ی 2ب: شرکت هایی با تجربه ی بین المللی بیش تر تمایل دارند که در بازار خارجی زودتر سرمایه گذاری کنند.
فرضیه ی 3: نااطمینانی در کشور میزبان بر تصمیم زمان بندی ورود یک شرکت تأثیر می گذارد.
فرضیه ی 3 الف: شرکت ها تمایل دارند که در کشور میزبانی که دارای نااطمینانی اقتصادی بالایی است، دیرتر سرمایه گذاری کنند.
فرضیه ی 3 ب: شرکت ها در کشوری که دارای سطح بالایی از ناکارایی دولتی است، تمایل دارند دیرتر سرمایه گذاری کنند.
فرضیه ی 4: ساختار بازده بر تصمیم زمان بندی ورود یک شرکت تأثیر می گذارد. شرکت ها تمایل دارند که در کشور میزبانی که بازده مورد انتظار بالاتری برای یک پروژه ارائه کند، زودتر سرمایه گذاری کنند.
فرضیه ی 5: اثر گروگان بر تصمیم زمان بندی ورود شرکت تأثیر می گذارد. شرکت ها تمایل دارند که در کشور میزبانی که به ناچار هزینه ی هدررفته ی بیش تری بر روی یک پروژه سرمایه گذاری می کند، دیرتر سرمایه-گذاری کنند.
Ownership (WO/JV)
Resources of the players
Firm size
Player experience in a repeating game
Operation experience
International experience
Uncertainty of host country
Economic uncertainty:Inflation rate
Exchange rate fluctuation
Change in interest rate
Government inefficiency:Legal rights
CPI
Payoff
Expected return on a project
Hostage effect
Sunk cost (M/S)
Model indices
F-value
R-square
Adjust R-square
Sig
چکیده
مقدمه
مرور پیشینه و تدوین فرضیه ها
منابع بازیکنان
تجربه بازیکن در یک بازی تکراری
تجربه عملیاتی
تجربه بین المللی
نااطمینانی کشور میزبان
نااطمینانی اقتصادی
ناکارایی دولتی
بازده
اثر گروگان
روش شناسی پژوهش
داده ها و روش شناسی
سنجش ها
منابع بازیکنان
تجربه ی بازیکن در یک بازی تکراری
نااطمینانی ریسک کشور میزبان
بازده
هزینه ی هدررفته
متغیرهای کنترل
نتایج تجربی
بحث
نتیجه گیری
اصالت و ارزش
محدودیت ها و پیامدهای پژوهش
پیوست
منابع
Abstract
Introduction
Literature review and hypotheses’ development
Resource of players
Player experience in a repeating game
Operational experience
International experience
Uncertainty of the host country
Economic uncertainty
Government inefficiency
Payoff
Hostage effect
Research methodology
Data and methodology
Measurements
Resources of players
Player experience in a repeating game
Risk-uncertainty of the host country
Payoff
Sunk cost
Control variables
Empirical results
Discussions
Conclusions
Originality and value
Research limitations and implications
Appendix
References
این محصول شامل پاورپوینت ترجمه نیز می باشد که پس از خرید قابل دانلود می باشد. پاورپوینت این مقاله حاوی 26 اسلاید و 6 فصل است. در صورت نیاز به ارائه مقاله در کنفرانس یا سمینار می توان از این فایل پاورپوینت استفاده کرد.
در این محصول، به همراه ترجمه کامل متن، یک فایل ورد ترجمه خلاصه نیز ارائه شده است. متن فارسی این مقاله در 10 صفحه (1900 کلمه) خلاصه شده و در داخل بسته قرار گرفته است.
علاوه بر ترجمه مقاله، یک فایل ورد نیز به این محصول اضافه شده است که در آن متن به صورت یک پاراگراف انگلیسی و یک پاراگراف فارسی درج شده است که باعث می شود به راحتی قادر به تشخیص ترجمه هر بخش از مقاله و مطالعه آن باشید. این فایل برای یادگیری و مطالعه همزمان متن انگلیسی و فارسی بسیار مفید می باشد.
بخش مهم دیگری از این محصول لغت نامه یا اصطلاحات تخصصی می باشد که در آن تعداد 65 عبارت و اصطلاح تخصصی استفاده شده در این مقاله در یک فایل اکسل جمع آوری شده است. در این فایل اصطلاحات انگلیسی (تک کلمه ای یا چند کلمه ای) در یک ستون و ترجمه آنها در ستون دیگر درج شده است که در صورت نیاز می توان به راحتی از این عبارات استفاده کرد.