دانلود مقاله ارتباط فضایی بین آلودگی زیست محیطی و مرگ و میر ناشی از سرطان های بلندمدت
ترجمه شده

دانلود مقاله ارتباط فضایی بین آلودگی زیست محیطی و مرگ و میر ناشی از سرطان های بلندمدت

عنوان فارسی مقاله: ارتباط فضایی بین آلودگی زیست محیطی و مرگ و میر ناشی از سرطان های بلندمدت در ایتالیا
عنوان انگلیسی مقاله: The spatial association between environmental pollution and long-term cancer mortality in Italy
مجله/کنفرانس: علوم کامل زیست محیطی - Science of the Total Environment
رشته های تحصیلی مرتبط: محیط زیست - پزشکی
گرایش های تحصیلی مرتبط: آلودگی های محیط زیست - ایمنی شناسی پزشکی
کلمات کلیدی فارسی: سرطان – آلودگی - محیط زیست – ایتالیا - آموزه های ماشینی - مرگ و میر
کلمات کلیدی انگلیسی: Cancer - Pollution - Environment - Italy - Machine learning - Mortality
نوع نگارش مقاله: مقاله پژوهشی (Research Article)
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2022.158439
لینک سایت مرجع: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0048969722055383
نویسندگان: Roberto Cazzolla Gatti - Arianna Di Paola - Alfonso Monaco - Alena Velichevskaya
دانشگاه: گروه علوم زیستی، زمین شناسی و محیط زیست (BiGeA)، آلما ماتر استودیورووم - دانشگاه بولونیا، ایتالیا
صفحات مقاله انگلیسی: 10
صفحات مقاله فارسی: 31
ناشر: الزویر - Elsevier
نوع ارائه مقاله: ژورنال
نوع مقاله: ISI
سال انتشار مقاله: 2022
ایمپکت فاکتور: 10.147 در سال 2021
شاخص H_index: 275 در سال 2022
شاخص SJR: 1.806 در سال 2021
ترجمه شده از: انگلیسی به فارسی
شناسه ISSN: 0048-9697
شاخص Quartile (چارک): Q1 در سال 2021
فرمت مقاله انگلیسی: pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
وضعیت ترجمه: ترجمه شده و آماده دانلود
فرمت ترجمه فارسی: pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
مشخصات ترجمه: تایپ شده با فونت B Nazanin 14
فرمول و علائم در ترجمه: ندارد
مقاله بیس: خیر
مدل مفهومی: ندارد
کد محصول: 13570
رفرنس: دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
پرسشنامه: ندارد
متغیر: دارد
فرضیه: ندارد
درج شدن منابع داخل متن در ترجمه: ترجمه و درج شده است
ترجمه شدن توضیحات زیر تصاویر و جداول: بله
ترجمه شدن متون داخل تصاویر و جداول: بله
رفرنس در ترجمه: در داخل متن و انتهای مقاله درج شده است
ضمیمه: ندارد
پاورقی: ندارد
نمونه ترجمه فارسی مقاله

چکیده

     امروزه تومورهای سرطانی، پس از بیماری‌های قلبی دومین عامل مرگ و میر در جهان به شمار می‌روند. در خلال چند دهۀ اخیر که پژوهش‌هایی بر روی سرطان انجام شده است، سبک زندگی و عوامل تصادفی/ ژنتیکی مقصرین اصلی مرگ و میر سرطان هستند؛ که البته در کنار این دو، چاقی، عادت به کم‌تحرکی، استفاده از مشروبات الکلی، و سیگار کشیدن نیز از عوامل مؤثر در ابتلا به سرطان به شمار می‌روند. با این وجود، یک اجماع گسترده نیز در حال شکل‌گیری است که آلودگی زیست محیطی را نیز به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان در نظر می‌گیرد. متأسفانه، تمامی این شهود علمی همیشه از سوی دولت‌ها و بنگاه‌های وابسته به دولت مورد توجه و اعتنا قرار نمی‌گیرند؛ و آنها همچنان از پیگیری و بررسی ارتباطات موجود بین ابتلا به سرطان و عوامل زیست محیطی پرهیز می‌کنند. ما در این کار پژوهشی بی‌سابقه در مقیاس ملّی، ارتباطات بین مرگ و میر ناشی از سرطان، عوامل اجتماعی-اقتصادی، و منابع آلودگی زیست محیطی در کشور ایتالیا را مورد ارزیابی قرار دادیم، که هر دو در مقیاس‌های ایالتی و منطقه‌ای بودند و از روش هوش مصنوعی استفاده شد. به طور کلی، ما به این نتیجه رسیدیم که مرگ و میر ناشی از سرطان دارای یک توزیع تصادفی یا فضایی نیست و عموماً در زمانی که آلودگی زیست محیطی نیز افزایش پیدا می‌کند، حتی با وجود سبک زندگی سالم‌تر، از میانگین ملّی تجاوز می‌کند. آموزه‌های ماشینی ما 35 منبع آلودگی زیست محیطی را تحت بررسی قرار داد که در این بین، کیفیت هوا رتبۀ نخست نگرانی بابت نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان را به خود اختصاص داده است، و پس از آن، مکان‌هایی قرار دارند که باید مورد احیاء قرار گیرند، مناطق شهری، و ترافیک وسایط نقلیۀ موتوری. علاوه بر این، سایر منابع آلودگی زیست محیطی مسئول مرگ و میر، عامل اصلی مرگ و میر ناشی از برخی از انواع خاص سرطان هستند. با در اختیار داشتن این نتایج هشدار دهنده، به سراغ چیدمان مجدد پژوهش‌های سرطان می‌رویم و به این موضوع می‌پردازیم که کاهش و پیشگیری از آلاینده‌های زیست محیطی، از جمله اقدامات اولیه در مقابل مبارزه با سرطان باید مورد بازنگری و بازچیدمان قرار گیرند.    

1. مقدمه

     سالانه در حدود 180 هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان‌های مختلف جان خود را از دست می‌دهند. هر چند در ۲۰ سال گذشته شاهد یک کاهش نسبی در میزان این مرگ و میرها در مناطق شمالی کشور بوده‌ایم و در مناطق جنوبی و مرکزی نیز از یک روند ثابت مرگ و میر برخورداریم، ولی به طور کلی امروزه سرطان دومین عامل مرگ و میر پس از بیماری‌های قلبی و عروقی در مقیاس بین المللی  و همچنین در ایتالیا به شمار می‌رود. سرطان‌های سینه و ریه شایع‌ترین اشکال نئوپلازی به ترتیب در بین زنان و مردان به شمار می‌روند؛ و پس از آنها سرطان‌های کولون، روده، پروستات، دهانۀ رحم، رحم، معده، مثانه، و ... در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در ایتالیا سرطان‌های ریه بیشترین تعداد مرگ و میر در بین هر دو جنس مرد و زن را به خود اختصاص داده‌اند (ISTAT، 2019).

     در چند دهۀ اخیر که از انجام پژوهش‌های سرطان می‌گذرد، فاکتورهایی همچون سبک زندگی و عوامل تصادفی/ ژنتیکی در مظان اتهام برای مرگ و میرهای ناشی از سرطان هستند و پس از این دو عامل، می‌توان به عوامل دیگری از جمله چاقی، کم تحرکی، مصرف مشروبات الکلی و سیگار اشاره کرد که عوامل بسیار مهمی برای مرگ و میرهای ناشی از سرطان به حساب می‌آیند (اُسوریو-کاستا، 2009؛ خان، 2010). از سوی دیگر، شاهد یک اجماع جدید در مورد این موضوع هستیم که آلودگی محیط زیست باید به عنوان یکی از عوامل مهم بروز سرطان در نظر گرفته شود (بات، 2017؛ گازولا گاتی، 2021). به عنوان مثال، سرطان ریه حتی در بین افراد غیر سیگاری نیز به شدت مشاهده می‌شود که سالانه شاهد حدود ۱۸۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ مرگ و میر افراد غیر سیگاری، بر اثر ابتدا به سرطان ریه در سراسر جهان هستیم؛ که حدود ۲۰ هزار نفر از آنها در طول کل زندگی خود هرگز سیگار نکشیده‌اند (تام، 2006؛ ایسان،2011).  به همین ترتیب، به نظر می‌رسد که چاقی نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، ولی به طور مستقیم عامل ابتلا به آن نیست (دِنگ،2016). علاوه بر این، مصرف مشروبات الکلی یک عامل بسیار عمده در ابتلا به سرطان ریه است؛ ولی تها عامل آن به حساب نمی‌آید و عامل اصلی نیست (کائو و جیووانوچی،2016). 

5. نتیجه گیری

     به طور خلاصه، ما به بررسی ارتباط بالقوه بین فاکتورهای اجتماعی-اقتصادی و سبک زندگی، بسیاری از منابع آلودگی زیست محیطی و مرگ و میر ناشی از سرطان در ایتالیا پرداختیم. برخی از فاکتورهای زیست محیطی، به طور مکرر خود را به عنوان متهمین اصلی مرگ و میر به اشکال مختلف سرطان معرفی کرده‌اند. ما با یافته‌هایی که در این کار پژوهشی دست پیدا کردیم، اولویت‌های پژوهشی سرطان را دوباره مورد بررسی قرار دادیم و ملاحظات بهداشتی برای کاستن و پیشگیری از آلودگی زیست محیطی، به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای مبارزه با تومورهای سرطانی را به بحث و بررسی گذاشتیم. به این نتیجه رسیدیم که رژیم غذایی، چاقی، و عفونت‌ها، عوامل اصلی در این زمینه به حساب می‌آیند، و در بیشتر موارد، ارتباطی با فعالیت‌ها و عملکرد فرد ندارند، ولی به کلاس اجتماعی و تنگدستی وی ارتباط دارند. با این همه، ما به این نتیجه رسیدیم که سبک زندگی و زمینه‌های ژنتیکی، دریچه‌هایی به سمت هر نوع بیماری یا سلامت هستند؛ ولی کیفیت محیط زیستی که در آن زندگی می‌کنیم، نقش قطاری را دارد که تعطیلات را در آن سپری می‌کنیم. اگر واگن آلوده باشد، تلاش ما برای سپری کردن یک تعطیلات آرام، بی‌ثمر خواهد شد (ولو به طور تلویحی!).

نمونه متن انگلیسی مقاله

Abstract

     Tumours are nowadays the second world‑leading cause of death after cardiovascular diseases. During the last decades of cancer research, lifestyle and random/genetic factors have been blamed for cancer mortality, with obesity, sedentary habits, alcoholism, and smoking contributing as supposed major causes. However, there is an emerging consensus that environmental pollution should be considered one of the main triggers. Unfortunately, all this preliminary scientific evidence has not always been followed by governments and institutions, which still fail to pursue research on cancer's environmental connections. In this unprecedented national-scale detailed study, we analyzed the links between cancer mortality, socio-economic factors, and sources of environmental pollution in Italy, both at wider regional and finer provincial scales, with an artificial intelligence approach. Overall, we found that cancer mortality does not have a random or spatial distribution and exceeds the national average mainly when environmental pollution is also higher, despite healthier lifestyle habits. Our machine learning analysis of 35 environmental sources of pollution showed that air quality ranks first for importance concerning the average cancer mortality rate, followed by sites to be reclaimed, urban areas, and motor vehicle density. Moreover, other environmental sources of pollution proved to be relevant for the mortality of some specific cancer types. Given these alarming results, we call for a rearrangement of the priority of cancer research and care that sees the reduction and prevention of environmental contamination as a priority action to put in place in the tough struggle against cancer.

1. Introduction

     Almost 180.000 people die every year from cancers in Italy. Although a slightly decreasing trend in northern regions has been observed during the last 20 years and stable mortality in central-southern regions, cancers are nowadays the second world and national leading cause of death after cardiovascular diseases. Breast and lung cancer are the most prevalent forms of neoplasia in women and men, respectively, followed by colon, rectum, prostate, cervix, uterus, stomach, bladder, and other forms. In Italy, lung cancers are causing the highest number of deaths across both sexes (ISTAT 2019).

     During the last decades of cancer research, lifestyle and random/genetic factors have been blamed for cancer mortality, with obesity, sedentary habits, alcoholism, and smoking contributing as supposed major causes (Osório-Costa et al., 2009; Khan et al., 2010). Instead, there is an emerging consensus that environmental pollution should be considered one of the main triggers (Bhat et al., 2017; Cazzolla Gatti, 2021). For instance, lung cancer heavily affects also non-smokers: approximately 18,000–27,000 deaths in the world are caused every year by lung cancer in people who are not active cigarette smokers, whose about 20.000 are non-smokers during all life (Thun et al., 2006; Ihsan et al., 2011). Similarly, obesity seems to increase the risk of cancer but does not directly cause it (Deng et al., 2016). Moreover, alcoholism has been identified as a relevant factor in liver cancer induction but it does not represent the only, and it is not the principal, inductor (Cao and Giovannucci, 2016).

5. Conclusion

     In a nutshell, we explored the potential spatial association between socioeconomic and lifestyle factors, many sources of environmental pollutants, and cancer mortality in Italy. Some environmental factors have repeatedly shown their relevance to deaths for multiple forms of cancers. With the findings that emerged from this study, we call for a reconsideration of the priority of cancer research and care that sees the reduction and prevention of environmental contamination as one of the main priority actions to put in place in the tough struggle against tumours. We acknowledge that diet, obesity, and infections are key factors too, and in many cases, these are not related to individual actions but the social class and poverty. However, the genes we inherit and the lifestyle we decide or are forced to adopt may be the sliding doors of a station towards either sickness or wellness, but the quality of the environment we live in is the train where we will spend the journey. If the coach is polluted, our efforts for a comfortable trip could be fruitless (even literally!).

تصویری از فایل ترجمه

          

(جهت بزرگ نمایی روی عکس کلیک نمایید)

ترجمه فارسی فهرست مطالب

چکیده

نکات برجسته

1. مقدمه

2. مواد و روش‌ها

2 – 1 منبع داده‌ها

2 – 1 – 1 مرگ و میر استاندارد شده سرطان

2 – 1 – 2 ویژگی‌های منطقه‌ای

2 – 1 – 3 جنبه‌های ایالتی

2 – 2 تحلیل خوشه‌ای منطقه‌ای و جنگل تصادفی ایالتی

2 – 2 – 1 خوشه بندی K میانگین

2 – 2 – 2 جنگل تصادفی

3. نتایج

 3 – 1 آنالیز خوشه منطقه‌ای 

3 – 2 ارزیابی در مقیاس ایالتی

4. تشریح

4 – 1 خوشه‌های منطقه‌ای آلودگی زیست محیطی و اجتماعی– اقتصادی

4 – 2 آلودگی و مرگ و میر ناشی از آلودگی زیست محیطی ایالتی برای رده بندی مستقل سرطان

5. نتیجه گیری

سهم و میزان مشارکت نویسندگان

آماده سازی داده ها

بیانیۀ تعارض منافع

پیوست A: داده‌های مکمل

مراجع     

فهرست انگلیسی مطالب

Highlights

Abstract

Graphical abstract

1. Introduction

2. Materials and methods

2.1. Data source

2.1.1. Standardized cancer mortality

2.1.2. Regional features

2.1.3. Provincial features

2.2. Regional cluster analysis and provincial Random Forest

2.2.1. K-means clustering

2.2.2. Random Forest

3. Results

3.1. Regional cluster analysis

3.2. Provincial scale assessment

4. Discussion

4.1. Regional clusters of socio-economic and environmental pollution

4.2. Provincial environmental pollution and mortality for single cancer categories

5. Conclusion

CRediT authorship contribution statement

Declaration of competing interest

Appendix A. Supplementary data

Data availability

References

نسخه پاورپوینت

این محصول شامل پاورپوینت ترجمه نیز می باشد که پس از خرید قابل دانلود می باشد. پاورپوینت این مقاله حاوی 17 اسلاید و 4 فصل است. در صورت نیاز به ارائه مقاله در کنفرانس یا سمینار می توان از این فایل پاورپوینت استفاده کرد. 

نسخه ترجمه خلاصه

در این محصول، به همراه ترجمه کامل متن، یک فایل ورد ترجمه خلاصه نیز ارائه شده است. متن فارسی این مقاله در 5 صفحه (1700 کلمه) خلاصه شده و در داخل بسته قرار گرفته است.

نسخه پاراگراف به پاراگراف

علاوه بر ترجمه مقاله، یک فایل ورد نیز به این محصول اضافه شده است که در آن متن به صورت یک پاراگراف انگلیسی و یک پاراگراف فارسی درج شده است که باعث می شود به راحتی قادر به تشخیص ترجمه هر بخش از مقاله و مطالعه آن باشید. این فایل برای یادگیری و مطالعه همزمان متن انگلیسی و فارسی بسیار مفید می باشد.

اصطلاحات تخصصی

بخش مهم دیگری از این محصول لغت نامه یا اصطلاحات تخصصی می باشد که در آن تعداد 50 عبارت و اصطلاح تخصصی استفاده شده در این مقاله در یک فایل اکسل جمع آوری شده است. در این فایل اصطلاحات انگلیسی (تک کلمه ای یا چند کلمه ای) در یک ستون و ترجمه آنها در ستون دیگر درج شده است که در صورت نیاز می توان به راحتی از این عبارات استفاده کرد.

محتوای این محصول:
- اصل مقاله انگلیسی با فرمت ورد (word) با قابلیت ویرایش و pdf
- ترجمه فارسی مقاله با فرمت ورد (word) با قابلیت ویرایش و pdf بدون آرم سایت ای ترجمه
- پاورپوینت فارسی با فرمت pptx
- خلاصه فارسی با فرمت ورد (word)
- متن پاراگراف به پاراگراف انگلیسی و فارسی با فرمت ورد (word)
- اصطلاحات تخصصی با فرمت اکسل
قیمت محصول: ۷۰,۸۰۰ تومان
خرید محصول