دانلود مقاله بررسی اثر متقابل بی خوابی، افسردگی، و اضطراب بر هم، و تاثیر مستقل آنها بر عملکرد
ترجمه شده

دانلود مقاله بررسی اثر متقابل بی خوابی، افسردگی، و اضطراب بر هم، و تاثیر مستقل آنها بر عملکرد

عنوان فارسی مقاله: بررسی اثر متقابل بی خوابی، افسردگی، و اضطراب بر هم، و تاثیر مستقل آنها بر عملکرد: تحلیل شبکه ای و اهمیت نسبی در زمینه بی خوابی
عنوان انگلیسی مقاله: Insomnia, depression, and anxiety symptoms interact and individually impact functioning: A network and relative importance analysis in the context of insomnia
مجله/کنفرانس: داروی خواب - Sleep Medicine
رشته های تحصیلی مرتبط: روانشناسی - پزشکی
گرایش های تحصیلی مرتبط: روانشناسی بالینی - روانپزشکی - مغز و اعصاب
کلمات کلیدی فارسی: بی خوابی - افسردگی - اضطراب - فراتشخیصی - تحلیل شبکه ای - علائم اختلالات روانی - عملکرد روانی- اجتماعی - سلامت روانی
کلمات کلیدی انگلیسی: Insomnia - Depression - Anxiety - Transdiagnostic - Network analysis - Symptomics - Psychosocial functioning - Psychological wellbeing
نوع نگارش مقاله: مقاله پژوهشی (Research Article)
نمایه: scopus - master journals List - JCR - MedLine
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.1016/j.sleep.2022.12.005
لینک سایت مرجع: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1389945722012540
نویسندگان: H. Ariel Bard - Ciaran O'Driscoll - Christopher B. Miller - Alasdair L. Henry - John Cape - Colin A. Espie
دانشگاه: مرکز تحقیقات و اثربخشی نتایج (CORE)، بخش تحقیقات روانشناسی بالینی، آموزشی و سلامت، کالج دانشگاه لندن (UCL)، لندن، انگلستان
صفحات مقاله انگلیسی: 10
صفحات مقاله فارسی: 28
ناشر: الزویر - Elsevier
نوع ارائه مقاله: ژورنال
نوع مقاله: ISI
سال انتشار مقاله: 2023
ایمپکت فاکتور: 4.213 در سال 2022
شاخص H_index: 141 در سال 2023
شاخص SJR: 1.237 در سال 2022
ترجمه شده از: انگلیسی به فارسی
شناسه ISSN: 1389-9457
شاخص Quartile (چارک): Q1 در سال 2022
فرمت مقاله انگلیسی: pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
وضعیت ترجمه: ترجمه شده و آماده دانلود
فرمت ترجمه فارسی: pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
مشخصات ترجمه: تایپ شده با فونت B Nazanin 14
فرمول و علائم در ترجمه: ندارد
مقاله بیس: خیر
مدل مفهومی: ندارد
کد محصول: 13647
رفرنس: دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
پرسشنامه: ندارد
متغیر: دارد
فرضیه: ندارد
درج شدن منابع داخل متن در ترجمه: به صورت عدد درج شده است
ترجمه شدن توضیحات زیر تصاویر و جداول: بله
ترجمه شدن متون داخل تصاویر و جداول: بله
رفرنس در ترجمه: در داخل متن و انتهای مقاله درج شده است
ضمیمه: ندارد
پاورقی: ندارد
نمونه ترجمه فارسی مقاله

چکیده
     هدف مطالعه: بی خوابی، افسردگی، و اضطراب نرخ بالایی از همبودی (اختلالات همزمان) و اختلال عملکردی را به خود اختصاص میدهند. اثر متقابل علائم فراتشخیصی در این همبودی میتواند نقش داشته باشد. این تحلیل شبکه ای با بررسی چندین حوزه در افراد مبتلا به اختلال بی خوابی، احتمال اثرات متقابل بی خوابی، افسردگی و اضطراب بر یکدیگر و تاثیر مستقل آن ها در این اختلال را مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهد.
مواد و روش ها: در ابتدا داده های روان شناختی حاصل از یک کارآزمایی شاهددار تصادفی تجزیه و تحلیل شد (N= 1711). شبکه ای از همبستگی جزئی منظم از علائم اختلال (بیماری) بررسی شد. مرکزیت (ارتباط علائم بیماری)، ساختار جمعی (خوشه بندی علائم)، و ارتباط میان جوامع (پل زدن) مورد ارزیابی قرار گرفت. تکرار پذیری مدل شبکه از طریق تحلیل نمونه های جدا نگه داشته شده (کنار گذاشته شده) ارزیابی شد. به منظور تعیین اهمیت نسبی هر یک از علائم اختلالات روانی در پیش بینی عملکرد (به عنوان مثال، سلامت روانی، عملکرد روانی- اجتماعی، اختلال در سلامت جسمی)، مقادیر شیپلی برای هر یک به صورت جداگانه تخمین زده شد.  
یافته ها: بیشترین گره ها (نقاط اتصال) مربوط به نگرانی های غیر قابل کنترل، بهم خوردن آرامش، حالت افسردگی/ نا امیدی بودند. پنج اجتماع با مشکل بهم خوردن آرامش مورد شناسایی قرار رفتند که در حکم پل ارتباطی بین گروه ها در نظر گرفته شدند (نشان دهنده وجود رابطه آماری احتمالی میان جوامع مشخص شده). نمونه جدا نگه داشته شده، برازش خوبی را نشان داد. سطح انرژی پایین و علایم و نشانه های اثرگذار در افسردگی (احساس گناه/ شکست؛ احساس افسردگی/ ناامیدی؛ فقدان احساس لذت و نشاط) از جمله عوامل پیش بینی کننده اصلی در تحلیل اهمیت نسبی موارد مختلف اختلالات به شمار می روند.
نتیجه گیری: در زمینه بی خوابی، این احتمال وجود دارد که مشکل تنش زدایی (آرام سازی/ کسب آرامش) از اهمیت بالینی و فراتشخیصی برخوردار باشد. از این منظر که چگونه علائم اختلالات با عملکرد مرتبط هستند، واضح بود که علاوه بر اینکه سطح انرژی پایین و احساس گناه/ شکست از جمله عوامل پیش بینی کننده مهم هستند، طیف وسیعی از نشانه ها (علائم بیماری یا اختلال) نیز وجود دارند که با اختلالات عملکردی مرتبط هستند. توجه به هر دو مورد، یعنی علائم اختلالات و اختلالات عملکردی، در همه موارد می تواند در تعیین اهداف درمانی مفید واقع شوند. 


1- مقدمه
     اختلالات خواب یک نشان اولیه در تحلیل فراتشخیصی است. ارتباط خواب با اختلالات روانی و هیجانی (آسیب شناسی روانی) به اثبات رسیده است. از همین روی پیشنهاد شده است که بر اساس معیارهای حوزه پژوهش (RDoC) در موسسه ملی سلامت روان ایالات متحده (NIMH)،  کیفیت خواب بایستی به عنوان یکی از  جنبه های بنیادی در سلامت روان مد نظر قرار گیرد [1، 2]. در بسیاری ( و احتمالا در اکثر ) از اختلالات روانی، بیمار با اختلال و آشفتگی در خواب نیز مواجه می شود [3، 4]. بر اساس معیارهای تشخیصی که در نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5)، اختلالات اضطرابی و افسردگی با اختلالات خواب از جمله بی خوابی همراه بوده و تخمین زده می شود که 40% از بیماران مبتلا به بی خوابی از یک اختلال روانی دیگر نیز رنج می برند [5]. بی خوابی همبودی بالایی با افسردگی و اضطراب دارد [6]، و جالب اینکه وجود آن میتواند پیش بینی کننده ی آغاز دو اختلال افسردگی و اضطراب باشد (اختلالات اضطرابی OR 3.23؛ افسردگی OR 2.83). در چنین مواردی که مشخص شده مشکل خواب آغازگر اختلالاتی نظیر افسردگی و اضطرابی بوده، می تواند به عنوان علت اصلی ایجاد اختلالات دیگر در نظر گرفته شود [2]. به همین خاطر، خواب به عنوان یکی از فرآیندهای مهم و حیاتی روان تنی در سلامت روانی و عصبی در نظر گرفته می شود [1، 4].

 

1-1- ادبیات (منابع) تحلیلی شبکه
     با وجود آنکه در اختلالات یک علت فرضی در نظر گرفته می شود، اما در رویکرد شبکه ای نسبت به آسیب شناسی روانی گفته می شود که نشانه های بیماری، ایجاد کننده (نه صرفا یک واکنش بازتابی منفعلانه) اختلالات هستند؛ و شرایط آشفته روانی میتواند بر اثر تعامل/ تقویت علت و معلولی میان نشانه های بیماری ( و عوامل بیرونی مرتبط با آن ها) ایجاد شوند [7]. به همین خاطر علایم و نشانه های بیماری به عنوان ماهیت های علّی مستقل در نظر گرفته می شوند: نگرانی می تواند منجر به مشکلات خواب که به نوبه خود خستگی را در پی خواهد داشت، شود [8، 9]. علاوه بر این نشانه ها (علائم بیماری و اختلالات روانی) غیر قابل جایگزین هستند، زیرا پروفایل علائم و نشانه های مختلف به طور ذاتی مناسبات متفاوتی را بروز می دهند، ضمن آنکه برخی از علائم در مقایسه با سایر علائم، از مرکزیت بیشتری برخوردار بوده یا بهم پیوستگی بیشتری را نشان می دهند، به طوری که در طول یک دوره بیماری  (اختلال روانی) مشاهده می شوند [10]. نشانه ها (علائم بیماری) می توانند به صورت زیر جامعه ای از جامعه مطالعاتی اصلی (خوشه ای) در کنار هم قرار گیرند [11]، ضمن آنکه علایم می توانند در حکم یک پل ارتباطی میان این جوامع عمل کرده و از نظر آماری به شیوه ای آگنوستیک (به این معنی که دستگاه یا نرم‌افزار می‌تواند داده‌ها را در چندین قالب یا از چندین منبع دریافت کند و همچنان آن داده‌ها را به‌طور مؤثری پردازش کند) با ساختارهای نظری عمل نماید (به عنوان مثال طبقه بندی تشخیصی اولیه) [12]. از این روی تحلیل شبکه ای بویژه در ارزیابی اثرات متقابل نشانه ها و علائم فراتشخیصی (مثلا در همبودی اختلالات)، روش تحلیلی مناسبی خواهد بود. ضمن آنکه این روش می تواند در رابطه با چگونگی تداوم و بقای همبودی (هم ابتلایی) از طریق ساختار گره های مرکزی، مسیرها، و پل ها (رابطه های آماری)، بینش و دیدگاهی کلی را نیز ارائه دهد.


5- نتیجه گیری
     در زمینه بی خوابی، علائم و نشانه های بی خوابی، افسردگی و اضطراب به طور کاملا مشخصی در گستره فراتشخیصی (مانند موارد مرتبط با اختلالات روانی- حرکتی) قرار می گیرند. علائم و نشانه های منفرد از نظر مرکزیت، تاثیر میان جوامع (پل زدن، ارتباط آماری)، و اهمیت نسبی در مقایسه با اختلالات عملکردی و سطح رضایت از سلامتی/ زندگی بسیار متغیر بودند. به طور کلی، یافته های به دست آمده ارزش و اهمیت رویکرد نشانه ای رو به رشد در آسیب شناسی روانی را به اثبات می رساند. درمان این اختلالات با اتکا به جمع امتیازات به دست آمده و فرض جایگزینی علائم در تشخیص میتواند مشکل آفرین شود. ارزیابی تاثیر متقابل علائم فراتشخیصی، در کنار مد نظر قرار دادن چگونگی رابطه  متغیر میان علائم و نشانه ها با اختلال و کیفیت زندگی میتواند در تشخیص هدف برای مداخلات بالینی کمک کننده باشد. ضمن اینکه این تحلیل ثانویه، نیاز به بررسی علائم و نشانه های مرتبط با معیارهای حوزه پژوهش اختلالات  روانی و خواب را به عنوان ابعاد اصلی و مهم آسیب شناسی روانی مورد تایید و تاکید قرار می دهد 1،2،107.

نمونه متن انگلیسی مقاله

Abstract

     Study objectives Insomnia, depression, and anxiety show high rates of comorbidity and functional impairment. Transdiagnostic symptom interactions may be implicated in this comorbidity. This network analysis sought to assess how symptoms of insomnia, depression, and anxiety may interact and individually predict impairment across several domains for individuals with insomnia.

Methods Baseline psychometric data from a randomised controlled trial were analysed (N = 1711). A regularized partial correlation network was estimated from the symptom data. Centrality (symptom connectivity), community structure (symptom clustering), and bridging (inter-community connectivity) were assessed. The replicability of the network model was assessed via confirmatory analyses in a holdout sample. Separately, Shapley values were estimated to determine the relative importance of each symptom in predicting functioning (i.e., psychological wellbeing, psychosocial functioning, and physical health impairment).

Results The most connected nodes were uncontrollable worrying; trouble relaxing; and depressed mood/hopelessness. Five communities were identified with trouble relaxing identified as the bridge symptom between communities. The model showed good fit in the holdout sample. Low energy and depressive affect symptoms (feelings of failure/guilt; depressed mood/hopelessness; anhedonia) were key predictors in the relative importance analysis across multiple domains of impairment.

Conclusion Trouble relaxing may be of clinical and transdiagnostic significance in the context of insomnia. In terms of how symptoms relate to functioning, it was clear that, while low energy and feelings of failure/guilt were prominent predictors, a range of symptoms are associated with functional impairment. Consideration of both symptoms and functional impairment across domains may be useful in determining targets for treatment.

1. Introduction

     Sleep disturbances are a prime target for transdiagnostic analysis. The far-reaching relevance of sleep in psychopathology is wellestablisheddin fact, it has been proposed that sleep quality should be treated as a fundamental dimension in mental health under the US National Institute of Mental Health's (NIMH) Research Domain Criteria (RDoC) [1,2]. Sleep disturbances are observed across many (possibly most) mental disorders [3,4]. Sleep disturbances, including insomnia, feature in DSM-5 diagnostic criteria for both anxiety and depressive disorders, and an estimated 40% of insomnia patients have a comorbid mental health condition [5]. Insomnia is associated with particularly high rates of comorbidity with depression and anxiety [6] and significantly predicts onset of these two disorders (anxiety disorders OR 3.23; depression OR 2.83). This association may be causal where sleep difficulty has been shown to predict the development of mental health conditions, including anxiety and depression [2]. As such, sleep is arguably one of the most critical psychophysiological processes in neural and mental health [1,4].

1.1. The network analytic literature

     While disorders assume a common cause, the network approach to psychopathology proposes that symptoms are constitutive (not merely passively reflective) of disorders; disordered states may emerge from causal interaction/reinforcement between symptoms (and relevant external factors) [7]. Symptoms are thus treated as autonomous causal entities: worry may cause trouble sleeping, in turn causing fatigue [8,9]. Then, symptoms are noninterchangeable in that, naturally, different symptom profiles will show different dynamics, and some symptoms will prove more central or interconnected than others, potentially maintaining an episode [10]. Symptoms may cluster into communities [11], and symptoms may act as bridges between these communities identified in a manner statistically agnostic to theoretical constructs (e.g., initial diagnostic categorisation) [12]. Network analysis is thus particularly suited for assessment of transdiagnostic symptom interplay (i.e., in comorbidity). It may provide insight into how comorbidity is maintained through central nodes, pathways, and bridging structures.

5. Conclusion

     In the context of insomnia, symptoms of insomnia, depression, and anxiety arranged themselves along distinctly transdiagnostic dimensions (such as those relating to psychomotor disturbance). Individual symptoms were highly variable in terms of their centrality, inter-community influence (bridging), and relative importance vis-a-vis functional impairment and wellbeing/life satisfaction levels. Overall, findings further substantiate the value of the burgeoning symptomic approach in psychopathology. Sole reliance on sum scores and the assumption of symptom interchangeability in diagnosing and treating these disorders may be problematic. Assessment of transdiagnostic symptom interplay alongside consideration of how symptoms variably relate to impairment and QOL could help inform targets for clinical intervention. This secondary data analysis also bolsters calls for the investigation of sleep and psychomotor symptoms under the RDoC, i.e., as basic dimensions of psychopathology.1,2,107

تصویری از فایل ترجمه

    

    

(جهت بزرگ نمایی روی عکس کلیک نمایید)

متغیرهای مقاله

SCI-9a (insomnia symptoms)
- SCI-8
PHQ-9a (depression symptoms)
GAD-7 (anxiety symptoms)
WEMWBS (psychological wellbeing)
GSIIb (sleep-related daytime functioning/QoL)
WPAI:SHP
- Sleep-related absenteeism
- Non-sleep-related absenteeism
- Sleep-related impairment at work
- Sleep-related impairment (non-work)
JSS (job satisfaction)
RAS (relationship satisfaction)
Life satisfaction
PROMIS-10:GPH (global physical health)

ترجمه فارسی فهرست مطالب

چکیده
1- مقدمه
1-1- ادبیات (منابع) تحلیلی شبکه
2-1- سلامت روانی و اختلال در سلامت جسمی و عملکرد فردی
3-1- مطالعه حاضر
2- روش ها
1-2- جامعه آماری (نمونه)
2-2- ارزیابی
1-2-2- نشانه های اختلال 
2-2-2- عملکرد
3-2- تجزیه و تحلیل داده ها
1-3-2- پیش پردازش داده ها
2-3-2- تفکیک داده های آموزشی/ کنار گذاشته شده و مدلسازی شبکه
 3-3-2- تحلیل های تاییدی
4-2- استنباط های حاصل از شبکه
1-4-2- برآورد جامعه
2-4-2- مرکزیت گره ها
3-4-2- تحلیل پل ها (رابطه ها)
4-4-2- آزمون های تعقیبی دقت و پایداری
5-4-2- تحلیل اهمیت نسبی
3- نتایج
1-3- نتایج توصیفی
2-3- مدلسازی شبکه
1-2-3- پردازش اولیه داده ها و تخمین شبکه
2-2-3- تحلیل تاییدی
3-2-3- بررسی قابلیت اطمینان بوت استریپ
4-2-3- تجزیه و تحلیل جامعه و پل
3-3- تحلیل اهمیت نسبی
4- بحث و نتیجه گیری
1-4- نقاط برتری و محدودیت های مطالعه
5- نتیجه گیری
منابع مالی
دسترسی به داده ها
مسئولیت های نویسندگان صاحب امتیاز
اظهار نامه منافع مالی:
ضمیمه الف . داده های تکمیلی
منابع

فهرست انگلیسی مطالب

Abstract
1. Introduction
1.1. The network analytic literature
1.2. Psychological wellbeing and functional and physical health impairment
1.3. The present study
2. Methods
2.1. Sample
2.2. Measures
2.2.1. Symptoms
2.2.2. Functioning
2.3. Data analyses
2.3.1. Pre-processing
2.3.2. Train/holdout split and network modelling
2.3.3. Confirmatory analyses
2.4. Network inferences
2.4.1. Community estimation
2.4.2. Node centrality
2.4.3. Bridge analysis
2.4.4. Post hoc Stability and accuracy tests
2.4.5. Relative importance analysis
3. Results
3.1. Descriptive results
3.2. Network modelling
3.2.1. Data pre-processing and network estimation
3.2.2. Confirmatory analyses
3.2.3. Bootstrapped robustness checks
3.2.4. Community and bridge analyses
3.3. Relative importance analysis
4. Discussion
4.1. Strengths and limitations
5. Conclusion
Funding
Data availability
CRediT authorship contribution statement
Declaration of competing interest
Appendix A. Supplementary data
References

نسخه پاورپوینت

این محصول شامل پاورپوینت ترجمه نیز می باشد که پس از خرید قابل دانلود می باشد. پاورپوینت این مقاله حاوی 17 اسلاید و 5 فصل است. در صورت نیاز به ارائه مقاله در کنفرانس یا سمینار می توان از این فایل پاورپوینت استفاده کرد.

نسخه ترجمه خلاصه

در این محصول، به همراه ترجمه کامل متن، یک فایل ورد ترجمه خلاصه نیز ارائه شده است. متن فارسی این مقاله در 7 صفحه (1800 کلمه) خلاصه شده و در داخل بسته قرار گرفته است.

نسخه پاراگراف به پاراگراف

علاوه بر ترجمه مقاله، یک فایل ورد نیز به این محصول اضافه شده است که در آن متن به صورت یک پاراگراف انگلیسی و یک پاراگراف فارسی درج شده است که باعث می شود به راحتی قادر به تشخیص ترجمه هر بخش از مقاله و مطالعه آن باشید. این فایل برای یادگیری و مطالعه همزمان متن انگلیسی و فارسی بسیار مفید می باشد.

اصطلاحات تخصصی

بخش مهم دیگری از این محصول لغت نامه یا اصطلاحات تخصصی می باشد که در آن تعداد 47 عبارت و اصطلاح تخصصی استفاده شده در این مقاله در یک فایل اکسل جمع آوری شده است. در این فایل اصطلاحات انگلیسی (تک کلمه ای یا چند کلمه ای) در یک ستون و ترجمه آنها در ستون دیگر درج شده است که در صورت نیاز می توان به راحتی از این عبارات استفاده کرد.

محتوای این محصول:
- اصل مقاله انگلیسی با فرمت ورد (word) با قابلیت ویرایش و pdf
- ترجمه فارسی مقاله با فرمت ورد (word) با قابلیت ویرایش و pdf بدون آرم سایت ای ترجمه
- پاورپوینت فارسی با فرمت pptx
- خلاصه فارسی با فرمت ورد (word)
- متن پاراگراف به پاراگراف انگلیسی و فارسی با فرمت ورد (word)
- اصطلاحات تخصصی با فرمت اکسل
قیمت محصول: ۸۳,۸۰۰ تومان
خرید محصول
بدون دیدگاه