چکیده
روابط جنسیتی و ساختار خانواده از زمان تاسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 دستخوش تغییرات شگرفی شده است. مقاله حاضر به بررسی ادبیات جدید جنسیت و خانواده در چین معاصر، با تمرکز بر تغییرات اجتماعی می پردازد. به عنوان یک کلیت، تحقیقات هم خروج بنیادین از شیوه های سنتی روابط زن و مرد و خانواده و هم تداوم آن را نشان داده اند. نمونه هایی از خروج عبارتند از: پیشرفت قابل توجه وضعیت اجتماعی و اقتصادی زنان نسبت به مردان، افزایش همزیستی پیش از ازدواج و طلاق ، و عدم وابستگی سالمندان به پسران خود برای حمایت در کهنسالی. نمونه هایی از تداوم سنت عبارتند از: خانه داری به عنوان نقش اصلی زن، فرازهمسری اجتماعی، همخانگی چند نسلی، و اولویت قابل توجه پسر. در سالیان اخیر، توسعه سریع اقتصادی و مصرف گرایی زیاد، فشارهای اقتصادی را در راه ازدواج بر جوانان وارد ساخته است.
نقش های سنتی خانواده و جنسیت در چین
خانواده، گروهی از افراد دارای پیوند به سبب ازدواج یا خون، ابتدایی ترین واحد جمعی اجتماعی، اقتصادی، و مسکونی در اکثر جوامع بشری است. در حالی که خانواده یک نهاد اجتماعی جهانی است، نمود و اهمیت آن در جوامع مختلف و در طی زمان متفاوت است. شواهد زیادی حاکی از آن است که خانواده سنتی چین، به شکل ایده آل خود، متفاوت از خانواده مدرنی است که از غرب اروپا تکامل یافته است.
یکی از ویژگی های متمایز خانواده های سنتی چین اهمیت والای اصل و نسب خانواده است (چو و یو 2010). در این سنت، افراد چیزی بیشتر از حاملان موقتی که سلسله مردانه خاندان را ادامه می دهند با نیاکانی که نقش های روحانی را بر عهده دارند، نیستند. باور بر این است که نیاکان پس از حیات خود فعال بوده و باید پرستش شده، پیشکش گرفته، و از طریق مراسم خانوادگی مورد احترام قرار گیرند. در عوض، آن ها به حراست و مساعدت فرزندان زنده خود می پردازند.
بنابراین، نیاکان جایگاهی خداگونه در فرهنگ چینی داشته و هر طایفه خانوادگی اساساً مذهب قومی خود را دارد (تامپسون 1989). جایگاه خداگونه نیاکان حامل پیامدهای کاربردی برای زندگی روزمره در قالب فرزندپارسایی می باشد. فزرندپارسایی، ارزش اصلی خانواده های چینی می باشد که مستلزم آن است بچه ها یا نوه ها به والدین یا اجداد خود احترام گذاشته و مراقب آن ها باشند (تورنتون و لین، 1994؛ ویت، 2004).
ABSTRACT
Both gender relations and family structures have undergone tremendous changes since the founding of the People’s Republic of China in 1949. This article reviews the recent literature on gender and family in contemporary China, focusing on social changes. As a whole, research has shown both radical departures from, as well as a continuation of, traditional practices concerning gender relations and the family. Examples of departures include women’s significant improvement in socioeconomic status relative to that of men, rises in premarital cohabitation and divorce, and elderly no longer depending on sons for old-age support. Examples of continued traditions include wife’s primary housework role, social hypergamy, multi-generational coresidence, and substantial son-preference. In recent years, rapid economic development and the associated high consumption aspirations have exerted economic pressures on young persons entering marriage.
Traditional Chinese Family and Gender Roles
Family, a group of individuals connected by either marriage or blood, is the most elementary social, economic, and residential collective unit in most human societies. While family as a social institution is universal, its manifestation and significance vary both across societies and over time. Ample evidence indicates that the traditional Chinese family, in its ideal form, is different from the “modern family” that evolved from Western Europe.
One distinct feature of the traditional Chinese family is the paramount importance of family lineage (Chu and Yu 2010). In this tradition, individuals are no more than temporary carriers who perpetuate familial male lines, with ancestors assuming spiritual roles. Ancestors are believed to be active in their afterlives and need to be worshiped, offered, and respected through family rituals. In return, they provide protection and assistance to their living offspring. Thus, ancestors assume a god-like status in Chinese culture, with each large family clan essentially having its own folk religion (Thompson 1989).
The god-like status of ancestors also carries practical implications for everyday life in the form of filial piety. The core value in the Chinese family, filial piety requires that children or grandchildren respect and care for their parents or grandparents (Thornton and Lin 1994; Whyte 2004).
چکیده
نقش های سنتی خانواده و جنسیت در چین
شواهد تجربی و تغییرات اجتماعی
نابرابری جنسیتی در چین معاصر
رفتارهای ازدواج
همزیستی، طلاق، و گذار جمعیتی ثانویه
همخانگی و حمایت از سالمندان
نتیجه گیری
ABSTRACT
Traditional Chinese Family and Gender Roles
Empirical Evidence and Social Changes
Gender Inequality in Contemporary China
Marriage Behaviors
Cohabitation, Divorce, and the Second Demographic Transition
Coresidence and Elderly Support
Conclusion