چکیده
ظرف کمتر از ده روز در تابستان سال 2016، میلیون ها نفر از کاربران گوشی های هوشمند در سراسر جهان محذوب پوکمون گو گشتند که یک برنامه بازی ویدئویی از نوع واقعیت افزوده می باشد. کاش کلیه محصولات جدید با فناوری بالا - و سرمایه گذاران آنان - می توانستند از چنین موفقیت عظیمی بهره ببرند! افسوس که مسیر فناوری های جدید ناهموار بوده، و بازاریابان محصولات جدید با فناوری بالا با موانع متعددی روبرو هستند. شش مخاطره ای که در انتظار این بازاریابان است عبارتند از: عدم قطعیت قابل توجه بازار، عدم قطعیت قابل توجه فناوری، مسائل مربوط به انطباق پذیری در سیستم چند مولفه ای و پیچیده محصول، تلاش برای هماهنگی اثرات شبکه خودتقویتی، چالش های هدایت رقابت و پیچیدگی های کوسیستم، و ریسک ذاتی دشوار کننده انتخاب از میان گزینه های متعدد بازار - محصول با وابستگی قابل توجه به مسیر. این مقاله درباره بررسی این خطرات بحث نموده و با توصیه در خصوص مراحلی که بازاریابان برای کاهش خطرات سیر در بازار اتخاذ می نمایند، به پایان می رسد.
1. مسیر نامطمئن فناوری های جدید در بازار
با برخورداری از ویژگی کنتراست بالا و مصرف انرژی کم، از صفحه نمایش مبتنی بر جوهر الکترونیکی [کاغذ الکترونیک] در محصولات اصلی مانند: کتابخوان های الکترونیکی، تلفن های همراه، و ساعت استفاده می شود. به نظر می رسد سرنوشت تجاری جوهر الکترونیکی تا پیشرفت فناوری های جدید دیگر امن باشد.
با این حال سرنوشت جوهر الکترونیکی در سال 1997 که شرکت E Ink برند پیشگام فناوری جدید در آن زمان محسوب می شد، امن بود. حتی در سال 2005، یعنی یک دوره هشت ساله خوب پس از تاسیس شرکت E Ink، چشم انداز جوهر الکترونیکی ناخوشایند بود. در یک نمونه معاصر مدرسه کسب و کار هاروارد این شرکت را به واسطه ''راه اندازی های نادرست متعدد'' و پرداختن به رویکردهای مختلف عاجز توصیف نموده است (یوفی و مک، 2005، ص 1). من از روزهای نخست مطالعه مقاله جدیدی با عنوان "مسیر ناهموار فناوری جدید" (پلامبک، 2016) درباره جوهر الکترونیکی می پنداشتم:
Abstract
In fewer than ten days during the summer of 2016, millions of smartphone users around the world went crazy over Pokémon Go, an augmented reality videogame app. If only all new high-technology products—and their investors—could enjoy such runaway success! Alas, the road to new technologies can be bumpy, and marketers of new high-tech products face numerous obstacles. Six perils await these marketers: significant market uncertainty, significant technological uncertainty, issues of compatibility within a product's complex multi-component system, struggles to orchestrate self-reinforcing network effects, challenges of navigating ecosystem complexities and competition, and inherent risks of making hard choices among multiple product-market options with significant path dependency. This article discusses these dangers and concludes with advice regarding steps marketers can and should take to make the journey to market less perilous.
1. New technology’s unsure path in the marketplace
Featuring high contrast and low power consumption, electronic ink-based displays are used in mainstream products such as e-readers, mobile phones, and watches. Electronic ink’s commercial fate seems secure–—that is, until some other new technology comes along.
Electronic ink’s fate was anything but secure in 1997 when E Ink pioneered the then-brand new technology. Even in 2005, a good eight years after E Ink’s founding, the outlook for electronic ink was grim. A contemporary Harvard Business School case characterized the company as beset by ‘‘numerous false starts’’ and flirtation with various approaches (Yoffie & Mack, 2005, p. 1). I thought of electronic ink’s early days when reading a recent article titled ‘‘The Bumpy Road to New Technology’’ (Plambeck, 2016):
چکیده
1. مسیر نامطمئن فناوری های جدید در بازار
2. عدم قطعیت قابل توجه بازار
2.1. عدم قطعیت در تقاضای بازار
2.2. عدم قطعیت در عرضه بازار
2.3. عدم قطعیت در قواعد و مقررات بازار
3. عدم قطعیت قابل توجه فناوری
4. محصولات با فناوری بالا و ماجراهای آلیس در بازی کروکت
5. اثرات شبکه
6. نبرد بازاریابان، تکمیل کننده ها، رقبا، و اکوسیستم
7. احتمالات متعدد بازار - محصول و گزینه های سست
8. نتیجه گیری
Abstract
1. New technology's unsure path in the marketplace
2. Significant market uncertainty
2.1. Uncertainty in market demand
2.2. Uncertainty in market supply
2.3. Uncertainty in market rules and regulations
3. Significant technological uncertainty
4. High-tech products and Alice's adventures playing croquet
5. Network effects
6. Marketers, complementors, competitors, and ecosystem wars
7. Multiple product-market possibilities and soggy choices
8. Concluding comments