مقاله انگلیسی گناه ساده و مشارکت
ترجمه نشده

مقاله انگلیسی گناه ساده و مشارکت

عنوان فارسی مقاله: گناه ساده و مشارکت
عنوان انگلیسی مقاله: simple guilt and cooperation
مجله/کنفرانس: مجله روانشناسی اقتصادی - Journal of Economic Psychology
رشته های تحصیلی مرتبط: روانشناسی
گرایش های تحصیلی مرتبط: روانشناسی بالینی - روانشناسی سنجش و اندازه گیری
کلمات کلیدی فارسی: نظریه بازی روانشناختی ، گناه ، معضل زندانی
کلمات کلیدی انگلیسی: Psychological game theory, Guilt, Prisoner’s dilemma
نوع نگارش مقاله: مقاله پژوهشی (Research Article)
نمایه: Scopus - Master Journals List - JCR
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.1016/j.joep.2020.102347
دانشگاه: HUniversidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, Spain
صفحات مقاله انگلیسی: 14
ناشر: الزویر - Elsevier
نوع ارائه مقاله: ژورنال
نوع مقاله: ISI
سال انتشار مقاله: 2021
ایمپکت فاکتور: 2.113 در سال 2020
شاخص H_index: 90 در سال 2021
شاخص SJR: 1.142 در سال 2020
شناسه ISSN: 0167-4870
شاخص Quartile (چارک): Q1 در سال 2020
فرمت مقاله انگلیسی: PDF
وضعیت ترجمه: ترجمه نشده است
قیمت مقاله انگلیسی: رایگان
آیا این مقاله بیس است: بله
آیا این مقاله مدل مفهومی دارد: دارد
آیا این مقاله پرسشنامه دارد: ندارد
آیا این مقاله متغیر دارد: دارد
کد محصول: E15299
رفرنس: دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
فهرست مطالب (ترجمه)

چکیده

طبقه بندی JEL

کلید واژه ها

1. مقدمه

2. مدلی از گناه ساده در معضل زندانی

3. آزمایش آزمایشگاهی

4. نتایج

5. بحث نتیجه گیری

ضمیمه. اثبات

ضمیمه. اطلاعات تکمیلی

منابع

فهرست مطالب (انگلیسی)

Abstract

JEL classification

Keywords

1. Introduction

2. A model of simple guilt in the prisoner’s dilemma

3. Laboratory experiment

4. Results

5. Concluding discussion

Appendix. Proofs

Appendix. Supplementary data

References

بخشی از مقاله (انگلیسی)

Abstract

We introduce simple guilt into a generic prisoner’s dilemma (PD) game and solve for the equilibria of the resulting psychological game. It is shown that for all guilt parameters, it is a pure strategy equilibrium that both players defect. But if the guilt parameter surpasses a threshold, a mixed strategy equilibrium and a pure strategy equilibrium in which both players cooperate emerge. We implement three payoff constellations of the PD game in a laboratory experiment and find in line with our equilibrium analysis that first- and second-order beliefs are highly correlated and that the probability of cooperation depends positively on these beliefs. Maximum likelihood estimations of a model of noisy introspection reveal that experimental data is best fitted with positive guilt levels and that omission of guilt results in a substantial increase in the noise parameters.

1. Introduction

The observation that individual (expected) payoff maximization may lead to a socially undesirable (Pareto inefficient) outcome is the key insight of the Prisoner’s Dilemma (PD) game. But by now it is also well-established that a non-negligible fraction of subjects participating in laboratory experiments decides to cooperate in the PD game even though they should not do so from a purely materialistic point of view (see, Chaudhuri, 2011, for an overview). Rationalizations of this behavior include other regarding preferences—among which we would like to highlight models of altruism (cf. Andreoni, 1990, inequality aversion (cf. Bolton & Ockenfels, 2000; Fehr & Schmidt, 1999) and preferences for efficiency (cf. Engelmann & Strobel, 2004)—, intentions/reciprocity (cf. Cox et al., 2007; Dufwenberg & Kirchsteiger, 2004; Falk & Fischbacher, 2006; Rabin, 1993), and emotions (cf. Eisenberg, 2000; Elster, 1998).

The literature in social psychology (cf. Baumeister et al., 1994) emphasizes the role of guilt for the maintenance, protection, and strengthening of interpersonal relationships. This emotion motivates individuals in particular to exhibit pro-social behavior. In the economic literature, Battigalli and Dufwenberg (2007, 2009) define simple guilt as the degree by which player ? suffers from letting another player ? down towards her payoff expectation. Since the payoff expectations of player ? depend on her first-order beliefs about the strategy of player ?, the expected let-down of player ? towards player ? is related to ?’s second-order beliefs. That is, the utility function of the players depend on second-order beliefs.