دانلود مقاله مفهوم سازی و اندازه گیری ذهن آگاهی در طول نیایش
ترجمه نشده

دانلود مقاله مفهوم سازی و اندازه گیری ذهن آگاهی در طول نیایش

عنوان فارسی مقاله: مفهوم سازی و اندازه گیری ذهن آگاهی در طول عبادت و نیایش: توسعه مقیاس و اعتبار اولیه مقیاس ذهن آگاهی در طول عبادت (MWS)
عنوان انگلیسی مقاله: Conceptualising and measuring mindfulness during worship and prayer: Scale development and initial validation of the Mindfulness during Worship Scale (MWS)
مجله/کنفرانس: شخصیت و تفاوت های فردی - Personality and Individual Differences
رشته های تحصیلی مرتبط: روانشناسی
گرایش های تحصیلی مرتبط: روانشناسی عمومی - روانشناسی شناخت
کلمات کلیدی فارسی: نماز - ذهن آگاهی - عبادت - توسعه مقیاس - دین
کلمات کلیدی انگلیسی: Prayer - Mindfulness - Worship - Scale development - Religion
نوع نگارش مقاله: مقاله پژوهشی (Research Article)
شناسه دیجیتال (DOI): https://doi.org/10.1016/j.paid.2022.111683
نویسندگان: Omar Yousaf - Steven Love - Peter Hampson - James Hedderly - Monica Rogers
دانشگاه: Department of Psychology, Bath Spa University, UK
صفحات مقاله انگلیسی: 9
ناشر: الزویر - Elsevier
نوع ارائه مقاله: ژورنال
نوع مقاله: ISI
سال انتشار مقاله: 2022
ایمپکت فاکتور: 3.952 در سال 2020
شاخص H_index: 181 در سال 2022
شاخص SJR: 1.178 در سال 2020
شناسه ISSN: 0191-8869
شاخص Quartile (چارک): Q1 در سال 2020
فرمت مقاله انگلیسی: PDF
وضعیت ترجمه: ترجمه نشده است
قیمت مقاله انگلیسی: رایگان
آیا این مقاله بیس است: بله
آیا این مقاله مدل مفهومی دارد: دارد
آیا این مقاله پرسشنامه دارد: ندارد
آیا این مقاله متغیر دارد: دارد
آیا این مقاله فرضیه دارد: ندارد
کد محصول: e16731
رفرنس: دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
فهرست مطالب (ترجمه)

چکیده

1. مقدمه

2. روش کلی

3. مرحله 1

4. روش

5. نتایج

6. مرحله 2

7. نتایج

8. مرحله 3

9. روش

10. بحث

منابع

فهرست مطالب (انگلیسی)

Abstract

1. Introduction

2. Overall method

3. Stage 1

4. Method

5. Results

6. Stage 2

7. Results

8. Stage 3

9. Method

10. Discussion

CRediT authorship contribution statement

References

بخشی از مقاله (ترجمه ماشینی)

چکیده

هدف

     پیشنهاد یک چارچوب سه عاملی برای مفهوم سازی و اندازه گیری ذهن آگاهی در طول عبادت، و توسعه و اعتبارسنجی مقیاس جدید با استفاده از مقیاس های موجود ذهن آگاهی و معنویت.

روش ها

     فهرست کوتاهی از آیتم‌های مقیاس در سه مطالعه مستقل به صورت آنلاین برای 521 مسیحی از بریتانیا اجرا شد.

نتایج

     مطالعات ساختار سه عاملی مقیاس 15 ماده ای جدید ذهن آگاهی در حین عبادت (MWS) را با محدوده قابلیت اطمینان داخلی کلی 0.81-0.87 = α) تأیید کردند: الف) تمرکز حین عبادت، که شامل موارد با امتیاز معکوس است که تمایل به عبادت را نشان می دهد. توجه به لغزش به سمت فعالیت های نامرتبط در حین عبادت، ب) حضور در حین عبادت، که شامل مواردی است که به افزایش آگاهی افکار و احساسات مربوط به انجام عبادت مربوط می شود، و ج) جذب در حین عبادت، که شامل موارد مربوط به افزایش عبادت است. احساس آگاهی و جذب در عبادت. روایی همزمان تأیید شد، زیرا نمرات کل MWS و خرده مقیاس با معیارهای موجود ذهن آگاهی (FFMQ-15 و MAAS) و معنویت (ISS) ارتباط مثبت داشت. علاوه بر این، فرکانس عبادت نمرات بالاتری را در هر سه خرده مقیاس MWS پیش‌بینی کرد، فرکانس خواندن کتاب مقدس بیشتر تمرکز بیشتر بر افکار مذهبی در طول عبادت را پیش‌بینی کرد، و تمرین منظم مراقبه با جذب بیشتر در طول عبادت همراه بود. فراوانی انجام فعالیت‌های مذهبی مشترک با توجه به هنگام عبادت ارتباطی نداشت.

نتیجه گیری

     ذهن آگاهی در حین عبادت (MWS) اولین مقیاسی است که ذهن آگاهی را به طور خاص در زمینه عبادت و دعا اندازه گیری می کند و می تواند در هر جامعه مذهبی که درگیر نماز است استفاده شود.

توجه! این متن ترجمه ماشینی بوده و توسط مترجمین ای ترجمه، ترجمه نشده است.

بخشی از مقاله (انگلیسی)

Abstract

Objective
     To propose a three-factor framework for conceptualising and measuring mindfulness during worship, and to develop and validate a new scale using existing scales of mindfulness and spirituality.

Methods
     A shortlist of scale items was developed and administered online to 521 Christians from the United Kingdom in three independent studies.

Results
     The studies confirmed a three-factor structure of the new 15-item Mindfulness during Worship Scale (MWS) with an overall internal reliability range of α = 0.81–0.87: a) concentration during worship, which contains reverse-scored items capturing the tendency for attention to slip towards unrelated activities during worship, b) presence during worship, which includes items relating to an increased awareness to thoughts and feelings as they relate to the engagement of worship, and c) absorption during worship, which includes items relating to an increased feeling of awareness and absorption in worship. Concurrent validity was confirmed, as the total MWS and subscale scores were positively associated with existing measures of mindfulness (FFMQ-15 and MAAS) and spirituality (ISS). Moreover, worship frequency predicted higher scores on all three MWS subscales, higher Scripture reading frequency predicted greater focus on religious thoughts during worship, and regular meditation practice was associated with a greater absorption during worship. The frequency of performing communal religious activities was not associated with mindfulness during worship.

Conclusions
     The MWS is the first scale that measures mindfulness specifically within the context of worship and prayer, and can be used within any religious community that engages in prayers.

Introduction

     As our understanding of the role that mindfulness can play in our performance of daily activities is deepening, we are increasingly appreciating the range of benefits of high states of mindfulness for psychological health and well-being (Tomlinson, Yousaf, Vittersø, & Jones, 2018). This popularity of mindfulness research and its therapeutic application has also entered the field of religion and spirituality, where it has been argued to be either a useful supplement to religious or spiritual practices or an existing feature, albeit in a slightly different form to the popular Buddhist version, of Abrahamic religions, of which Christianity is the most widely studied in the psychological literature (e.g., Cortois, Aupers, & Houtman, 2018). The most commonly used definition of mindfulness within the psychological research literature is “paying attention in a particular way: on purpose, in the present moment, and non-judgmentally” which Kabat-Zinn (1994) developed for use in clinical research settings after studying Buddhist meditation for several years.

Results

     The results showed that initially, the 15-item three-factor model was significantly different from the data (X2 = 265.45, Df = 87, p < .001). However, given the total sample was relatively large, chi square was expected to be significant (Schumacker & Lomax, 2004), and therefore, the alternative fit indices were examined. Based on these indices, the raw model demonstrated to be a questionable fit to the data (GFI = 0.889, TLI, = 0.853, CFI = 0.878, RMSEA = 0.083, SRMR = 0.062). However, to adjust for the covariance within the subscales, modification indices were examined, and with respect to the theoretical similarities between the indicated items, several covariance restraints were placed on variable errors within the concurring latent constructs. Specifically, error correlations with modification values over 3.84 were considered, as this value corresponds with a significant change in the model fit at the 0.05 level. These included covariance between items (of the revised MWS): 1 and 4, 4 and 7, 7 and 13, 2 and 14, 5 and 14, 6 and 12, and 6 and 15. The analyses was then re-run and the revised model (Fig. 1) with covariances showed that the model was a good fit to the data (X2 = 161.92, Df = 80, p < .001, GFI = 0.932, TLI, = 0.945, CFI = 0.944, RMSEA = 0.059, SRMR = 0.053). Factor loadings of the final model were also acceptable, ranging from 0.53 to 0.76 for MWS-CW, 0.45 to 0.79 MWS-PW, and 0.61 to 0.77 for MWS-AW. Fig. 1 illustrates the model structure, standardised estimates and correlated errors of the CFA.