چکیده
هدف اصلی این مطالعه، تجزیه و تحلیل اطلاعات آنلاین در مقابل رفتارهای مصرف کننده است. برای این منظور، از طریق یک پیشنهاد برای سینما در مراکز خرید، این مطالعه ارزشها و شیوه زندگی را به عنوان عوامل عمدهای که رفتار و اهداف درگیر را در بر میگیرد، در نظر میگیرد. روش حداقل مربعات جزئی (PLS) برای ارزیابی مدل استفاده میشود. تجزیه و تحلیل چند گروه انجام شده است برای مقایسه مصرف کنندگان که بلیط آنلاین را خریداری میکنند با کسانی که این کار را درباکس آفیس انجام میدهند. ما 391 مورد معتبر را در نظر میگیریم. نتایج بدست آمده نشان دهنده ارتباطی بین استفاده از فناوری و رفتارهای آن است. روابط بین ارزشها و رفتار، و همچنین بین رفتار و قصد آینده، در میان مصرف کنندگان آنلاین قویتر از رفتارهای سبک زندگی است. ما دیدگاههای مربوط به نظری و تجربی و توصیههای انتقادی را برای مدیران مرکز خرید، سینما و واسطههای این بخش در نظر میگیریم.
1. مقدمه
در سالهای اخیر، از طریق مطالعه رفتار مصرف کننده، دو پدیده مرتبط و متعارف پدید آمده است. بخشهای تفریحی و سرگرمی مراکز خرید تغییرات قابل توجهی داشتهاند و خرید آنلاین رشد چشمگیر داشته است. اوقات فراغت به عنوان آنچه درخارج از فعالیتهای روزمره زندگی انجام میشود, تعریف شده است Rodríguez and Agulló, 2002). این مفهوم توسط چندین نویسنده ارزیابی و توصیف شده است. به تازگی، الگوهای فراغت و توزیع بطور قابل ملاحظهای تکامل یافتهاند و مراکز خرید اهمیت زیادی را نه تنها از دیدگاه تجاری بلکه به عنوان سرگرمی نیز در بر داشتهاند(Rousseau and Venter, 2014; Panday and Verma,2013). اوقات فراغت و خرید در مراکز خرید با رفتار مصرف کننده رابطه دارد(Millan and Howard, 2007). فعالیتهای مربوط به ورزش، آرامش و رفتن به فیلمها از طریق این فضاهای تجاری در دسترس قرار میگیرد و سینماها به ویژه قابل توجه است.فعالیتهای مربوط به ورزش، تمدد اعصاب و رفتن به سینماها از طریق این فضاهای تجاری در دسترس قرار میگیرد و سینماها به ویژه قابل توجه هستند. طیف گستردهای از فیلمها ارائه شده است و استفاده کوتاه مدت آنها برای تعیین فرآیندهای تصمیم گیری مربوط به مصرف کننده ضروری است. تعدادی از نویسندگان پیشنهاد کردهاند که رفتارهای اوقات فراغت در مراکز خرید بر اساس ارزشها و شیوه زندگی به دلیل ویژگیهای متقابل فرهنگی مصرف کنندگان اداره میشوند (Brengman et al., 2005). ارزشها و شیوه زندگی به عنوان پیشگویی بهتر از ویژگیهای جمعیت شناختی رفتار خرید مصرف کننده محسوب میشوند (Ye et al., 2011; Jin and Lee, 2004).
محدوده خرید آنلاین به طور قابل ملاحظهای گسترش یافته است و کاربرد آن در شناسایی عواملی است که باعث میشود مصرف کنندگان از اینترنت استفاده کنند (Wu et al., 2011; Hwang, and Jeong, 2016). وب و شبکههای اجتماعی به افراد اجازه میدهند تا اطلاعات را در زمان واقعی بدست آورند (Norzieiriani et al., 2010; Sunil, 2015). به طور فزاینده، روابط بین افراد و تفسیرهایشان از طریق تنظیمات مجازی، برای توسعه سیستمهای خرید برای محصولات و خدمات مربوط به اوقات فراغت، نقش مهمی ایفا کرده است (Rondán-Cataluña etal.,2015). خرید تفریحی یک جزء مهمی از تجارب مصرف کننده است و مردم، سازمانها، مواد اشیاء، محیطها و فن آوری را متصل میکند (Rabbiosi, 2016). با این حال، برای فعالیتهای سرگرمی مانند دیدن فیلم، تعداد قابل توجهی از مصرف کنندگان بلیط های خود را در باکس آفیس تهیه میکنند (Doury, 2001). علاوه بر این، فروش آنلاین بلیط فیلم از طریق واسطههایی مانند پورتال فروش بلیط برای نمایشگاهها تسهیل شده است، و در عوض سینما کنترل این روند را از دست داده است. بدینوسیله دو کانال خرید موازی شکل گرفتهاند و مطالعات آینده باید بین این کانالها و تأثیر آنها بر رفتار مصرف کننده براساس تفاوت ویژگیهای آنها، ارزیابی شود (Hwang and Jeong, 2016).
هدف اصلی این مطالعه، بررسی رفتارهای اوقات فراغت افراد مراجعه کننده به مراکز خرید و تأثیر استفاده از اینترنت در رفتار است. یک مدل برای سنجش رفتار مصرف کننده در سینما بر مبنای ارزشها و شیوه زندگی با استفاده از تمایز بین مشتریانی که بلیط های آنلاین را خریداری میکنند با افرادی که بلیط های باکس آفیس را میخرند، استفاده میشود. چندین گروه تجزیه و تحلیل مبتنی بر این مدل جهانی برای شناسایی تفاوتهای عمده بین رفتارهای آنلاین و آفلاین انجام شده است.
2. پیشینه نظری
2.1 توسعه رفتارهای اوقات فراغت: پیشینه و پیامدهای آن
رفتار خرید نشان دهنده شیوه انتخاب افراد و به دست آوردن محصولات است (Ylänne‐McEwen, 2000). رفتار در مراکز خرید به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. Rousseau and Venter (2014) استدلال میکنند که محیطهای فروشگاه و سطح رضایتمندی رابطه نزدیک به رفتارهای خرید دارد. نویسندگان بر این باورند که اوقات فراغت و سرگرمیها تمایل دارند تا زمانی که افراد در مراکز خرید باقی میمانند و رفتار آنها را تحت تأثیر قرار میدهند, گسترش یابند. به این ترتیب مشاهده شده است که اوقات فراغت موجب تغییر در رفتار خرید میشود (Pandey and Verma,2015) به تفسیر دیگر توصیه میشود به استفاده از مقیاسهای اندازه گیری که هر دو جزء را در نظر میگیرند (Lotz et al., 2010).
رفتارهای تفریحی در مراکز خرید به واسطه ارزشها و شیوههای زندگی تأثیرمیپذیرند (Brunso et al., 2004; Wahlen and Laamanen, 2015). این پیشنهاد نسبت به سایر پیشنویس های سنتی که بر جنبههای جمعیت شناختی یا اجتماعی-اقتصادی متمرکز است، خلاقانه است و به افراد اجازه میدهد تا اطلاعات گستردهای در مورد مشتریان به دست آورند (Lee et al., 2009). ارزشها به ملاحظات اخلاقی اشاره دارند که رفتار افراد را تعیین میکنند. انها مربوط به نگرش خاص هر شخص است (Brunso et al., 2004; Fraj and Martínez, 2006). برای اندازه گیری آنها، مطالعات متعدد ارزشها و شیوه زندگی را در بر میگیرد(VALS) (Herrero et al., 2014).
با این وجود، نویسندگان دیگر بین این دو مفهوم برای محدود کردن پیچیدگیهای تحلیلها و رسیدن به سطوح بالاتری از تأثیر مطالعه شناسایی شدهاند (Fraj and Martínez, 2006.Green et al)(2006) مقیاس را با اقلام مربوط به ارزش و سایر موارد مرتبط با شیوه زندگی ارائه دهید.ارزشها مربوط به فعالیتهای فعلی، آموزشی، اجتماعی و خانه است. زندگی فعلی یک نفر به عناصر فرهنگی، بهداشتی، فنی، اجتماعی و محیط زیست اشاره دارد. آموزش و پرورش اشاره به یادگیری و دانش است؛ فعالیتهای اجتماعی نگران همکاری مربوط به در تنظیمات اجتماعی هستند؛ و عناصر خانه به فعالیتهای انجام شده در آشپزخانه یا باغ و پرورش کودک اشاره دارد.
مطالعات همچنین ارزشهای رفتاری را بررسی کردهاند (Bardi and Schwartz, 2003). در حالی که برخی از نویسندگان بیشتر در مورد افراد و دینامیک آموزشی و خانوادگی خود متمرکز شدهاند، دیگران بیشتر بر مسائل اجتماعی متمرکز شدهاند. مطالعات مربوط به چنین روابطی در مورد محصولات و خدمات توزیع شده از طریق مراکز خرید و مراکز تفریحی انجام شده است. (Cai and Shannon,2012)
یک شیوه زندگی به مجموعهای از الگوها اشاره میکند که تصورات خاص هر فرد را تعیین میکند(Rodríguez and Agulló, 2002; Brunso et al., 2004). با توجه به فعالیتهای خرید، میلان و هوارد (2007) معتقدند مصرف کنندگان به طور فزایندهای خواستار، وفاداری کمتر و علاقه مند به ابراز انتخاب شیوهٔ زندگی خود از طریق وسایل و فعالیتهای سرگرمی هستند. پس از اندازه گیری ارزشها مقاله et al.,2006به عنوان یک توضیح معتبر ارائه شده است. اجزای شناسایی شامل ورزش، تعطیلات، سرگرمی و طبیعت است. ورزش مربوط به سلامت و اعتماد به نفس است، تعطیلات مربوط به سفر و استراحت، سرگرمی مربوط به فعالیتهای انجام شده برای اهداف لذت، و طبیعت مربوط به فعالیتهای اوقات فراغت شامل محیطهای طبیعی و حیوانات است. مطالعاتی که شیوه زندگی را به رفتارها پیوند میدهند، انجام شده است (Norzieiriani et al., 2010; Wahlen and Laamanen, 2015). این رابطه با توجه به مراجع سالن بولینگ و اوقات فراغت و در مورد رستورانها در مراکز خرید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است (Doury, 2001; Brunso et al., 2004).
ABSTRACT
The main objective of this study is to analyse online vs. offline differences in consumer behaviour. To this end, through a proposal applied to cinemas in shopping centres, this study considers values and lifestyles as major factors that influence behaviours and intentions. The partial least squares (PLS) approach is used to evaluate the model. A multi-group analysis is conducted to compare consumers who buy tickets online with those who do so at a box office. We consider 391 valid cases. The results obtained show a link between the use of technology and its effects on behaviour. The relationships between values and behaviour as well as between behaviour and future intent are stronger among online consumers than the effects of lifestyles on behaviour. We consider relevant theoretical and empirical perspectives and offer critical recommendations of use to shopping centre managers, movie theatres, and intermediaries of this sector.
1. Introduction
In recent years, two relevant and transcendental phenomena have emerged through the study of consumer behaviour: the leisure or entertainment sectors of shopping centres have undergone considerable changes and online shopping has undergone exponential growth. Leisure is defined as what is done outside of time spent on routine activities of everyday life (Rodríguez and Agulló, 2002). The concept has been evaluated and described by several authors. Recently, leisure and distribution patterns have evolved considerably, and shopping centres have acquired great importance not only from a commercial perspective but also as they relate to entertainment (Rousseau and Venter, 2014; Panday and Verma,2013). Leisure and shopping are interrelated with consumer behaviour in shopping centres (Millan and Howard, 2007). Activities involving sports, relaxation, and going to the movies are made available through these commercial spaces, with cinemas being especially notable. The broad variety of films offered and their short-term use render it essential to determine related consumer decision-making processes. Several authors have suggested that leisure behaviours in shopping centres are governed by values and lifestyles owing to consumers’ cross-cultural characteristics (Brengman et al., 2005). Values and lifestyles are considered to be better antecedents than demographic characteristics of consumer purchasing behaviour (Ye et al., 2011; Jin and Lee, 2004).
The scope of online shopping has expanded notably, and its utility lies in identifying factors that cause consumers to use the Internet (Wu et al., 2011; Hwang, and Jeong, 2016). The Web and social networks allow one to acquire information in real time (Norzieiriani et al., 2010; Sunil, 2015). Increasingly, the interrelationship between individuals and their commentaries through virtual settings has been central to the development of shopping platforms for leisure-related products and services (Rondán-Cataluña et al., 2015). Leisure shopping constitutes an important component of the consumer experience and it connects people, organisations, material objects, environments and technologies (Rabbiosi, 2016). However, for entertainment activities such as film viewing, a significant number of consumers acquire their tickets at a box office (Doury, 2001). In addition, online sales of movie tickets have started to be facilitated through intermediaries such as ticket sales portals for shows, and in turn movie theatres have lost control of this process. Two parallel shopping channels have thus formed, and future studies must assess differences between these channels and their impacts on consumer behaviours based on their different characteristics (Hwang and Jeong, 2016).
The main objective of this study is thus to analyse the leisure behaviours of individuals who visit shopping centres and the effects of Internet use on behaviour. A model for measuring consumer behaviour in cinemas based on values and lifestyles is applied by differentiating between customers who purchase tickets online with those who do so at a box office. A multi-group analysis based on this global model is conducted to identify main differences between online and offline behaviours.
2. Theoretical background
2.1. Development of leisure behaviour: background and consequences
Purchasing behaviour represents the manner in which individuals choose and acquire products (Ylänne‐McEwen, 2000). Behaviour in shopping centres has been studied at length. Rousseau and Venter (2014) argue that store environments and satisfaction levels are closely related to purchasing behaviours. The authors estimate that leisure and entertainment tend to extend how long individuals remain in shopping centres and to their influence their conduct. It has thus been observed that leisure causes a change in purchasing behaviour (Pandey and Verma, 2015), rendering it advisable to use measurement scales that consider both components (Lotz et al., 2010).
Leisure behaviour in shopping centres is influenced by values and lifestyles (Brunso et al., 2004; Wahlen and Laamanen, 2015). This proposal is innovative relative to those of other more traditional proposals focused on demographic or socioeconomic aspects, and it allows one to obtain extensive information on clients (Lee et al., 2009).
Values refer to ethical considerations that determine the behaviours of individuals. They relate to the specific attitudes of each person (Brunso et al., 2004; Fraj and Martínez, 2006). For their measurement, numerous studies have combined values and lifestyles (VALS) (Herrero et al., 2014). However, other authors have distinguished between the two concepts to limit the complexities of analyses and to achieve higher levels of study effectiveness (Fraj and Martínez, 2006). Green et al. (2006) present a scale with items related to values and with other items related to lifestyle. Values pertain to current life, educational, social, and home activities. One's current life refers to cultural, health-related, technological, social, and environmental elements; education refers to learning and knowledge; social activities concern collaboration in social settings; and home elements refer to activities carried out in the kitchen or garden and to child rearing.
Studies have also examined the effects of values on behaviour (Bardi and Schwartz, 2003). While some authors have focused more on individuals and on their educational and family dynamics, others have focused more on issues of socialization. Studies of such relationships have been applied to distribution products and services offered through shopping and leisure centres (Cai and Shannon, 2012).
A lifestyle refers to a set of patterns that determine the specific perceptions of each individual (Rodríguez and Agulló, 2002; Brunso et al., 2004). In regards to shopping activities, Millan and Howard (2007) argue that consumers are becoming increasingly demanding, less loyal, and more interested in expressing their lifestyle choices through belongings and entertainment activities. Following a measurement of values, et al.,2006 proposal is presented as a valid explanation. Identified components include sports, vacations, hobbies, and nature. Sports are related to health and self-esteem, vacations are related to travelling and resting, hobbies are related to activities undertaken for pleasure purposes, and nature is related to leisure activities involving natural settings and animals. Studies that link lifestyles to behaviours have been conducted (Norzieiriani et al., 2010; Wahlen and Laamanen, 2015). This relationship has been analysed in reference to bowling alley distribution and leisure and in regards to restaurants in shopping centres (Doury, 2001; Brunso et al., 2004).
چکیده
1. مقدمه:
2. پیشینه نظری
2.1 توسعه رفتارهای اوقات فراغت: پیشینه و پیامدهای آن
2.2 تأثیرات اینترنتی در رفتارهای خرید اوقات فراغت
2.3 رفتار آنلاین در مقابل رفتار مصرف کننده
3. روش تحقیق
3.1 نمونه برداری و جمع آوری دادهها
3.2 مدل اندازه گیری و مقیاس
4. نتایج
5. بحث
منابع
ABSTRACT
1. Introduction
2. Theoretical background
2.1. Development of leisure behaviour: background and consequences
2.2. Effects of the Internet on leisure purchasing behaviours
2.3. Online versus offline consumer behaviour
3. Research method
3.1. Sampling and data collection
3.2. Scales and measurement model
4. Results
5. Discussion
References